tisdag 14 augusti 2012

Kanotslussning FTW!

Efter den där goda frukosten packade vi ihop oss och traskade ner till mötesplatsen där vi fick byta våra cyklar mot en kanot. Vi fick en karta och en snabb beskrivning av vart vi skulle, tre paddlar (ifall en skulle gå av) och varsin flytväst. Sen var det bara att ge sig iväg!

Första sträckan var tvärs över Laxsjön. Det blåste lite, var lite strömt och vi hade inte helt hundra koll på att paddla rakt om man säger så. Snarare var vi väldigt bra på att paddla slalom.... Men vi tog oss fram i sakta mak och hamnade där vi skulle. Slussen var stängd så vi drog in kanoten till den utmärkta ”vänteplats för kanaltrafikanter”-bryggan och J joggade iväg för att hitta en slussvakt. Han hade redan blivit haffad av två andra kanotister som också väntade på slussning och vi fick beskedet att så fort passagerarfartyget ”Dalslandia” hade slussats klart nerför så skulle han ta upp oss. Det ser väldigt kul ut när en kanalbåt slussas nerför. Står man nedanför slussen och väntar ser det precis ut som att båten sjunker inne i slussen :-)

Fega som vi var lät vi de andra kanotisterna paddla först in i slussen och sa att vi inte hade slussat kanot innan. Fast det var inga större problem. Håll in kanoten längs slussväggen längst bak, fånga tampen som slussvakten kastar ner, håll tampen sträckt under hela vattenpåfyllningen, lämna slussbiljett till slussvakt, rulla upp och släpp tamp, paddla vidare.

Totalt 5 slussar hanterade vi i dag. De första var ganska stora så där fick två kanoter plats längsgående, de sista två var betydligt mindre så där fick vi ligga sida vid sida och stabilisera varandras kanoter.

Vi var framme redan kl 13 och kanotkillen som hade fått veta av sin kollega hur dags vi hade lämnat Baldersnäs var imponerad, det brukar tydligen ta mycket längre tid. Vi parkerade oss på en brygga i solen och öppnade kylväskan för att inspektera dagens lunch. Räkor, skagenröra och blandad sallad var dagens meny och jag klagar då inte, det var riktigt gott! Sen gick vi tvärs över kanalen till hotellet och hittade vårt fraktade bagage och vårt rum. Nån hade städat upp våra paddlar och flytvästar så vi fick sen haffa kanotkillen och fråga om vi kunde få tillbaks grejerna så att vi kan paddla en sväng och se om vi hittar nån bäver i krokarna i kväll. Det var inga problem, vi fick även veta var vi skulle leta och lite fina paddlingstips. T ex att den som sitter fram har en kortare paddel och att jag tydligen skulle sitta fram i kanoten medan J sitter bak och styr. Logiskt sett kan man ju säga att den tyngsta bör sitta längst bak så vi gjorde väl fel i morse helt enkelt :-)

Eftersom vi var framme så tidigt har vi även hunnit med att reka downtown Bengtsfors, handla nytt batteri till min pulsklocka, kolla restaurangutbudet inför kvällens ”middag på egen hand” och fika på konditori Tosca där kaffe med påtår kostar 15 pix. Kaffe och bakelse för två – 60 kr. Det är annat än storstadspriser! Och dessutom var konditorimadame väldigt intresserad av mina fivefingers så vi pratade lite om dem medan tevattnet kokade upp.

Dagens rekning av restaurangerna hade producerat två vettiga alternativ - och så "Grillstugan". En halv special, någon? Fast det första och mest intressanta alternativet hade stängt trots att hemsidan proklamerade öppet varje kväll i juni, juli och augusti. Hm. Återstod således kinesisk buffé som var helt okej om det inte hade varit för att de spelade SAMMA LÅT HELA TIDEN. På repeat. Why?

Eftersom det var en fin kväll tog vi ut kanoten för att spana efter bäver :-) Vi hittade ingen, men det var så vackert med spegelblankt vatten så det gjorde inget. Och jag är bara lite trött i armarna. Godnatt!