torsdag 14 november 2013

4good-event: Express Yourself 2013

4good-event i går och jag tror jag måste "blogga av mig" innan jag sticker iväg i dag. Som vanligt var det givande, inspirerande - och överraskande. Jag blir alltid överraskad på dessa events. Ibland för att nån föreläsare jag aldrig hade hört om visar sig vara helt fantastisk - och ibland för att någon som står däruppe visar sig ha ett otroligt djup eller ett budskap som jag aldrig hade förväntat mig. Så var det också i går.

Redan när vi satte oss i salen höll Kayo igång på scen. Bytte musik, dansade, sjöng och värmde upp publiken. Efter den inledande utlottningen av diverse bra grejer (inga vinster till mig i dag tyvärr) var det också Kayo som började kvällen. Med en föreläsning som handlade om att känna sig hemma - eller att känna sig annorlunda. Om att hitta förebilder och våga göra sin grej - och om att skaffa sig en ny karriär som 44-åring. Tänkvärt och bra. Hon avslutade med att få hela salen att dansa disco, härligt!

Efter pausen (bubbel och choklad men svårt att mingla, som alltid) var det Sarah Dawn Finers tur. Jag visste inte så mycket om Sarah förutom att hon har en fantastisk röst och kan vara vansinnigt rolig (Lynda Woodruff, EBU, någon??) men vilken historia. Sarah berättade om att inte våga stå upp för sig själv, att vara en kameleont och försöka passa in överallt. Om att förstå att det inte funkar men inte kunna ta steget fullt ut. Om den första succén i Melodifestivalen som fortfarande inte gjorde henne lycklig. Och en bok med en glad, blond, svensk tjej på omslaget som formligen skrek "läs mig!" och gjorde Sarah arg - vilket, som hon sa, ju är ett tecken på att nåt är fel. För man kan ju inte bli arg på en bok. Tills någon dag när hon hade sjungit och klev ner på scen och träffade just den tjejen - Mia Törnblom. Och började träna på att tycka om sig själv på riktigt - en vändpunkt givetvis. Fantastiskt. Sarah avslutade med en rörande, gripande version av "Moving On" och tårarna rann. För jag har lyssnat på den låten så mycket. Jag har haft den i iPoden och sjungit med, jag har gråtit och bestämt mig för att fortsätta framåt just då när jag mådde som allra sämst. Och jag har lyckats - steg för steg, även om det ibland har varit tungt och fortfarande är det ibland.

Men jag var inte den enda som blev tårögd märkte jag - för när Marie skulle presentera nästa talare så var hon också ganska snyftig!

Mia Törnblom avslutade med att prata om att bygga sitt varumärke, skaffa sig ett gott rykte och sälja in sig själv. Förutom att hon är alldeles hysteriskt rolig och har en egen personlig stil så var det otroligt bra innehåll i föreläsningen. Hon skapar kontakt till publiken och får alla att skratta, lyssna och tänka efter. Och så sa hon något jag kommer ta med mig - det är bättre att ta beslut och våga göra fel än att inte våga. Så rätt. Jag har dessutom med mig en massa tankar som det nog kan bli något av. Det poppar som popcorn med ideer i hjärnan, jag ska strukturera upp lite och se om jag kan lägga upp lite fokusområden för 2014. För att kunna gå precis dit jag vill och göra det jag brinner för. Det blir spännande!

I går blev jag också bekräftad i att jag gör rätt och ska våga fortsätta. Det är inte så läskigt att följa sina drömmar. Det går ju!

Med hem i goodiebagen följde utöver choklad och en tidning också smink från serien Apolosophy som ska recenseras. Det är superfina färger och jag ser fram emot att testa redan i dag. Men först ska jag sticka till gymmet! Typ nu :-)

Inga kommentarer: