fredag 22 november 2013

Maxtest. Från "det trodde jag aldrig" till "jävla skit" och allt däremellan!

Det där med maxstyrka var ju en ny grej. Jag vet ungefär hur mycket vikt jag klarar av när jag gör 5 eller 8 repetitioner, men en? Tja, det var ju bara att köra på :-)

Kom till gymmet i god tid, bytte om och laddade med EAA innan jag värmde upp själv. Min kropp - mitt ansvar. 1000 m rodd och rörlighetsövningar med kvastskaft. Sen kom PT-Martin med sitt lilla block och så drog vi igång.

På varenda övning har vi kollat av befintlig teknik med lätt vikt, korrigerat teknik, kollat rörlighet, tekniknött igen innan vi började lasta på vikter. Oftast försökte jag att inte ens kolla hur mycket vikt det var på stången för att minska risken för att eventuella hjärnspöken skulle ställa till det för mig.

Vi började med knäböj och jag kan bara säga tjohoo, jag har nu lärt mig en teknik så att jag kan ha stången på ryggen utan kudde. Det ger betydligt bättre kontroll (och okej, det ser lite tuffare ut också). 80 kg fixade jag med fin teknik och bra djup - yes!

Sedan marklyft. 85 kg hemma - bara 15 kg kvar till målet på 100 kg. Sen är det lite märkligt att ha maxvikterna i marklyft och knäböj så lika, jag borde kunna ta mer i marklyft men det kommer nog när jag har fått rätsida på tekniken för att klara de riktigt tunga lyften. Det märks att jag har kört utan PT ett bra tag, man lär sig många konstiga småfel när man är själv!

Bänkpressen körde vi bara teknikkoll på eftersom jag har maxat för ganska kort tid sedan. Även här en massa små bra punkter att tänka på och att släppa kontakten med bänken. Några reps på 40 kg funkade fint.

Därpå var det dags för frivändningar. Jag har inte kört dem på evigheter och hade ärligt talat ingen aning om vad jag skulle klara av. Men vi nötte lite teknik och präntade in "dyka under stången, slappna av i armarna, låt stången landa på axlarna" innan vi lastade på. 30 kg no problems, 40 kg FAIL och svärord-svärord-svärord, 35 kg - fint. 40 kg satt nog mer i greppet och i huvudet så det blir ett första delmål att komma dit.

Sist men inte minst - dips och chins. Jag har seriöst aldrig nånsin gjort dips i en dipsställning men det var bara att köra. Några stycken med Martin som assist och sen några egna - 2 stycken med egen kroppsvikt. Det trodde jag aldrig! Helt utan att ha testat nånsin. Axlarna samarbetar och triceps är starka. Och så chins. Morr, svärord. Jag kommer för FAN inte upp, jag har så svinigt svårt att få kontakt med de där ryggmusklerna så jag fattar det knappt själv. Nöta, nöta, nöta. Med gummiband och med kompis som assist. Negativa. Statiska - dvs häng med 90-gradersvinkel. Jag SKA. Jävlaridet. VILL! Och fortsätta träna på pullupsen nu när de funkar, våga köra en och en eller två i taget utan gummiband.

Jag är skitnöjd med dagens resultat. För 5 år sedan hade jag trott att det var omöjligt, jag hade skrattat åt vemsomhelst som hade pratat skivstänger och tunga lyft. Det här blir grymt. Nu ska vi kötta på! 

3 kommentarer:

Nellie - the Flying Hippo sa...

Yeah, well done! Kul att upptäcka en ny värld och sin egna kapacitet. Kram

Sara Reiman sa...

Coolt! Bra jobbat.

Pernille sa...

Tack för glada tillrop, Nellie och Sara! Det uppskattas :-)