tisdag 1 november 2011

Yddingeloppet 2011

Ja, i söndags var det säsongsavslutning med Yddingeloppet. Det är ett klassiskt lopp som har arrangerats i hur många år som helst och det är dessutom finallopp i långloppscup och terrängcup och allt möjligt. I år var det nära 1700 anmälda till de två distanserna 6 och 12 km. Efter att ha sprungit 6 km förra året hade jag bestämt mig för att utmana mig själv på 12 km i år. Vilket i sig är lite av en bedrift efter att jag bara har sprungit två miltävlingar i år, men man måste ju träna lite på det där med tävling!

Vi var ute i god tid och hade brett mackor till picknicken på morgonen. Hämtade upp nummerlappar, mötte upp Suzan och diverse andra kompisar. Även min PT med kompanjoner och kunder var på plats. Efter en halvtimme i toakön (japp, jag skojar inte!) stack 6 km-gänget iväg och 10 minuter senare var det då vår tur.

Som vanligt råkade jag gå ut lite väl tufft och fick en svacka efter 4 km, höll ihop det hjälpligt fram till 6 km och vätskestopp, tvärdog nånstans efter 10 km men hittade ny energi och sprang sista kilometern på fina 5:23. Måltiden blev 1:08:23 vilket innebär 5:44 som snittempo och det är jag väldigt nöjd med!

Efter torra kläder var det dags för goodiebags sponsrade av Holistic, mackor, sallad och annat gott. Vi satt en dryg timme och käkade och pratade innan hemfärden.

Yddingeloppet känns som en härlig avslutning på löparsäsongen. Det är fantastiskt vackert ute i skogen och Heleneholms IF är riktigt kompetenta arrangörer som får sina lopp att flyta på bra! Och så har jag blivit sugen på att springa fler terränglopp. Spring Cross i vår kanske?

(jag tog tyvärr inga bilder men kolla hos Suzan!)

Inga kommentarer: