lördag 26 november 2016

Ledig. Vila? Njä. Tror inte det.

Med ledighet i sikte och tio dagar tills jag förväntas inställa mig vid skrivbordet igen skulle man ju kunna tro att jag bara ligger på latsidan och djupandas. Fast nä. För det är inte riktigt så livet ser ut.

Således ringde väckarklockan halv åtta i morse och efter frukost och morgon-tv var det dags att dra på sig instruktörsuniformen och sticka till Lund för att vara NMT-instruktör. För en gångs skull hade jag tio deltagare (jag verkar annars alltid få fem, sju eller elva vilket är besvärligt att dela i jämna grupper!) som fick sig en rejäl genomkörare.

Uppvärmning av olika slag och sen en längre sejour i tvåvåningsbacken med diverse övningar, parvis och enskilt. Flås och styrka. Löpning på ett långt led i armkrok upp och över backen, sen en cirkel med fokus på stabilitet, i par och enskilt. Returjogg med lite "trams" som mötande kroppsdelar och jägarbuss med avbrott för en liten pulshöjare. Stretch, feedback, tack för i dag!

Hem för lunch och så en sväng ut tillsammans med Joakim (som körde återhämtningsdag i dag och det verkade visst välbehövligt!) för att handla middag och fixa lite andra praktiska saker. Sen landade jag i soffan en stund med bok och te innan jag skärpte mig...

För jag orkade inte duscha efter NMT-passet men jag visste att jag behövde göra det, däremot fanns det ju ingen riktig anledning innan jag hade svettat ner mig ordentligt ;-) Således drog jag på mig springkläder och lätta skor och stack ut en timme. Blandat intervallpass. 1 min hårt, 3 min aktiv vila (gång eller jogg). I praktiken blev det 1 min hårt, 1 eller 1½ min gång och resten jogg tills det var dags för nästa intervall. 15 repetitioner var planen, i vanlig ordning räknar jag inte jättebra så det blev 16 i stället eftersom jag redan var laddad för en intervall till när intervall-appen blåste av efter sista vilan. Dryga milen på dryga timmen kändes som "bra jobb att ha i banken" just i dag. Väl hemma landade jag på yogamattan för 20 minuters rörlighet och återhämtning.

Sedan blev det lördagkväll med pulled pork burgers och en öl. Lite glass till efterrätt och en chokladbit till kvällsteet. Kändes på nåt vis välförtjänt efter en timme ute i novemberblåsten!

Inga kommentarer: