lördag 7 mars 2015

Jag är personlig tränare!

Den senaste veckan har spenderats med att få de sista bitarna på plats och NU är jag mer än redo att ta emot potentiella kunder för konsultation! På torsdag, den 12. mars, har jag "öppet hus" på mitt gym, Fitness24Seven på Universitetsholmen i Malmö från 16-19. Kom och fråga mig om träning och boka tid för en fri konsultation hos mig!


Vägen har inte varit spikrak. För 4 år sen var jag i halvdålig form, sjukskriven med utmattningsdepression och hade inga tankar på att jag skulle kunna vara den som inspirerade andra. Men under tiden som jag blev starkare och friskare tänkte jag att när träningen kunde hjälpa mig så pass mycket så kanske den också kan hjälpa andra. Personlig tränare kändes så avancerat men gruppträningsinstruktör kanske kunde passa? För två år sedan sökte jag som instruktör hos Friskis och Svettis, men de tyckte inte jag passade hos dem - men däremot blev jag antagen som instruktörskandidat hos Nordic Military Training och för drygt ett år sedan var jag med och startade upp den ideella löpgruppen B.A.B.Y. Runners Team som erbjuder gratis löpträning för kvinnor en gång i veckan.

Jag älskar fortfarande att instruera grupper - jag älskar dynamiken och glädjen som uppstår när vi tränar tillsammans och jag älskar utmaningen i att planera ett pass som passar alla från nybörjare till vältränade. Men samtidigt kände jag också att jag kan inte ge varje deltagare det de vill ha och behöver. Tankarna på att bli personlig tränare smög sig ändå på - för tänk om det går?

I november 2013 hade jag bestämt mig. Hittat en utbildning, stod på vippen att anmäla mig, fick extra pepp efter ett 4good-event, väntade bara på att försäljningen av mitt halva hus skulle bli klart så att jag fick finansieringen på plats. Försäljningen gick i stöpet och ett tag tänkte jag att det aldrig skulle gå. Sen tänkte jag om. Bestämde att jag faktiskt ville gå en PT-utbildning och sen ta beslut om framtiden. Jag började skrapa ihop pengar för att finansiera projektet, fick helt oväntat assistans av skatteåterbäringen och anmälde mig till utbildning. Äntligen!

Allt var fixat med ledighet från jobb etc när utbildningen plötsligt sköts fram från oktober till januari. ÅH så irriterande men i slutändan gjorde det ingen skillnad, för utbildningens sista vecka skulle ändå ligga i februari 2015 så certifieringen låg ju kvar samma dag ändå. Efter utbildningens första två veckor var jag övertygad. Varje gång vi jobbade med praktik i gymmet så visste jag stensäkert att det här är precis det jag vill göra. Jag tog mod till mig. Thomas, min förste PT, har sagt flera gånger att han mer än gärna ville anställa mig som PT om jag bestämde mig för att gå den vägen. Och Fitness24Seven sökte personal just då så jag skrev ihop ansökan och CV och skickade in. Efter att jag hade klarat utbildningens sista del var saken biff - jag hade ett jobb.

Cirkeln är sluten. Jag börjar jobba som PT på samma gym och på samma kontor där Thomas och jag en gång började min resa inom styrketräningen - resan som tog mig "från utbränd till ultra" och förändrade mitt liv. Jag kan knappt tro att det är sant men det blev precis så som jag önskade mig och drömde om. Jag - den nya personliga tränaren på Universitetsholmen. Jag ser så fram emot att få träffa alla mina kommande kunder och vägleda dem på deras resa inom träning och välmående!

2 kommentarer:

Malou sa...

Stort grattis! Och ta hand om mitt älskade gamla gym och kontor!!

Pernille sa...

Tack Malou! Klart jag tar väl hand om vårt gym <3