tisdag 10 mars 2015

Leg day - dubbelt (eller tredubbelt?) upp!

I dag har jag: Cyklat ca 22 km, tränat ett benpass i gymmet och sprungit ett intervallpass. Och så har jag yogat en kvart också. Nä, jag håller inte på med nån överträning eller är i riskzonen för ortorexi. Den här träningsveckan råkar bara vara lite komprimerad på grund av Blogger Boot Camp i helgen och det innebar att jag antingen kunde klämma veckans intervallpass i kväll eller i morgon mellan jobbet och NMT. Det första var mest lockande! Springa intervaller dagen efter benpass...njae... samma dag däremot funkar för då har inte träningsvärken "landat" riktigt än!

Frukostgröt i morse och sen cykeltur till gymmet för att köra ett nytt mysigt benpass designat av Madde. Det innehöll många roligheter - bl a sumomarklyft och teknikövningar för marklyft som ska hjälpa mig att bli starkare i "utsatta" lägen. Passets roligaste var dock superset med benspark + upphopp. Man kör 10 tunga repetitioner i bensparken och studsar därefter ut på golvet och kör 10 upphopp. Mycket, mycket roligt. För de första upphoppen går bra men nånstans vid 6-7 repetitioner blir benen ungefär som överkokt spaghetti och de sista två upphoppen trycker man ifrån för allt vad man är värd och lättar 3 mm från golvet :-D Kollaps i liten blöt fnissande hög på golvet (övriga gymbesökare undrade nog vad jag pysslade med) och sen på't igen två varv till. Mycket roligt!

Passet avslutas med två små luringar - övningar som verkar små och enkla men som faktiskt är tuffa när man gör rätt och som kommer hjälpa mig i löpningen. Jag kände mig lite stressad inför passet i morse för jag kom hemifrån lite senare än vanligt, men det tog under en timme så jag hade inte behövt vara orolig. Perfekt start på dagen - vidare till jobbet!

Efter avslutad arbetsdag cyklade jag hem och åt och vilade. Intervallpass stod på schemat. Egentligen 6 x 800 m i ensamhet men jag hade kollat vad A hade planerat för B.A.B.Y.-gänget i kväll och fått ok på att köra det passet i stället eftersom det är roligare att köra med draghjälp och sällskap! Efter uppvärmning och löpskolning var det alltså intervalldags - 4 x 5 minuter med 3 min joggvila. Puuuuh! Första gick ju bra men sen blev det mer och mer som att springa i sirap eller kola eller nåt annat kletigt, jag kan inte minnas när jag sist hade så tunga ben! Tanken var att jag skulle ligga nånstans runt 4:50-fart men det blev nog inte riktigt så snabbt även om jag tryckte på så gott jag kunde. Jag fick inget större gensvar från benen kan man säga!

Passet avslutades med styrka i form av jägarvila, axelpressar och planka med benlyft innan vi stretchade. Jag cyklade hem och kastade mig direkt på yogamattan för 15 minuters "yoga for runners" innan jag attackerade en rejäl portion av Joakims goda chili con carne med tortillachips och en klick grekisk yoghurt. Gott och välbehövligt!

I morgon väntar naprapatbesök och träningsvila förutom att jag instruerar NMT. Jag gissar att jag kommer ha ganska många stela muskler som Naprapat-Jimmy kan sätta nålar och andra spännande vapen i....

Inga kommentarer: