tisdag 31 mars 2015

Instant feedback. Mitt favoritknark :-)

När jag föreläser så brukar jag lite på skoj och lite på allvar säga att många prestationsmänniskor har en klassisk missbrukarpersonlighet: Vi gillar snabba kickar, vi har högt självförtroende kopplat till prestationer och vi har låg självkänsla. Numera har jag löst det där med självkänsla och självförtroendet, men jag gillar fortfarande snabba kickar eller "instant feedback". En omgående återkoppling på om det man har gjort är bra eller dåligt. Typiskt bra!

Styrketräning kan vara lite i den kategorin. Antingen kommer vikten upp, eller så kommer den inte upp. Antingen-eller, svart/vitt. Lätt att tolka och förstå. Speciellt en dag då man tränar ben och börjar passet med en hel del knäböj och så en sjuhelsikes massa marklyft. Bonus på frukosten på sista marklyftssetet alltså... Efter det är det bara hip thrusters att kämpa med och sen är det bara det roliga kvar: benspark supersetat med upphopp. Vidrigt, jobbigt, roligt! Omgående mjölksyra, omgående feedback på att yes, där satt den. I dag vågade jag dessutom lägga på ordentligt i knäböj och marklyft. Kvittot är tydligt: Mina ben är AStrötta nu på kvällen :-)

Efter mitt eget pass tränade jag en PT-kund. Även här instant feedback: "Jag vet att det är påsk snart men hinner vi ett pass till den här veckan?". Jovars, vi tar det på torsdag då. Eventuellt ångrar han sig i morgon när träningsvärken sätter in men då är det för sent :-D

Dusch och fix och kontorsjobb. Inte så mycket instant feedback där, så jag får skapa min egen. Skriva listor och stryka över avklarade punkter ger också en viss tillfredsställelse :-)

Tillbaka till gymmet för konsultation med ny kund, en av mina trogna deltagare hos B.A.B.Y. Runners Team som har bestämt sig för att hon vill ha "lite mer av mig". Typiskt bra! Vi gick igenom mål, utmaningar, hur vi ska jobba, kollade vågen, gjorde funktionsanalys och satte ihop en plan. En bra plan, tror jag! Sen bytte jag kläder och fick skjuts ut till Bulltofta där det var dags för löpning med B.A.B.Y.-gänget. Eller?

18.31 var vi fortfarande ensamma, men två minuter senare dök ytterligare två deltagare upp och under uppvärmningen landade en till in så då körde vi järnet. Jag bjöd på uppvärmning och löpskolning och sen kvällens intervaller: 5 omgångar 30-60-90. Inte det lättaste intervallpasset men mentalt enklare om man tänker fem varv snarare än 15 intervaller i alla fall :-) Deltagarna kämpade hårt i duggregnet och vi avslutade med en liten styrkecirkel och en balansutmaning innan vi stretchade. Glada leenden, glittriga ögon, "tack för ett bra pass" som feedback till mig. Igen - direkt feedback. Älsk på det.

Det ger så himla mycket att vara instruktör och PT. Jag lär mig nya saker varje dag. Tjohoo! Trots en riktigt lång och fullspäckad dag landar jag hemma med energi, jag är inte trött, har inte huvudvärk, är bara hungrig och det är väl inte så konstigt eftersom lunchen är långt borta när man kommer hem vid åtta. Då är det bra att nån har lagat mat så att den finns färdig i kylen, bara att värma. Sen en kopp te, lite surf och sjunka ner i soffan till Biggest Loser. Lugnt slut på en bra dag. Och massor med bra feedback :-)

Inga kommentarer: