måndag 6 april 2015

En dag då man bara gör det som är allra roligast :-)

Såna dagar borde alla få ha ibland. En sån hade jag i dag - en dag (nästan) utan planer med utrymme för att göra kul grejer efter gårdagen som präglades av lite väl mycket "måste". "Måste" plocka undan hemma innan vi får gäster vilket utvecklade sig till en smärre vårstädning - välbehövligt men det snodde tiden jag hade behövt för den där löprundan som jag egentligen "måste". "Måste" vara färdig i tid till gäster som kommer en timme senare än planerat. "Måste" vara social och hantera lätt bortskämd systerdotter och övriga familjemedlemmar. Vid halv åtta fick vi dock huset för oss själva igen och jag sjönk ner i soffan med temugg, marsipanägg och en lättnadens suck framför "Mästarnas Mästare".

I dag då? Dagens enda "måste" var en PT-kund klockan halv tio och det är mest bara roligt :-) Nyttigt pass både för mig och för kunden - hen kom till insikt om att formen kanske inte var fullt så bra och att frukosten möjligen var lite väl rejäl, och jag insåg vikten av att ha en "plan B" i bakfickan ;-) Turligt nog är jag van att tänka snabbt och planera om efter alla NMT-pass där det aldrig riktigt går som man har tänkt sig så jag justerade upplägget "under gång" s a s och det gick jättebra. Nöjd men trött kund var resultatet!

Sen var det min egen tur att träna när jag ändå var i gymmet. Maddes nya överkroppspass stod på agendan och återigen lite nya bekantskaper. Som vanligt lite såna där "dutta med småvikter"-övningar som uppvärmning och de funkar precis som de ska, jag slipper axelproblem, men känner mig fortfarande rätt fånig när jag står där och gör "ingenting" :-D

Vidare till de lite tyngre grejerna där jag bl a stiftade bekantskap med lutad bänkpress i Smith. Jag gillar inte Smith, jag tycker det är "fusk" att inte ha riktiga fria vikter, men som vanligt har Madde lyckats omvända mig med sina pass. Vilken fantastiskt rolig övning och så skönt att bara fokusera på trycket upp utan att behöva balansera stången ;-) Det var exakt det som var poängen, så jadå coachen, du vinner igen.... Nytt hatobjekt på listan är explosiva alternerande pushups på kettlebell. Jag gör dem bara på knä och de är ändå helt hysteriskt jobbiga. Noterade dessutom att jag behöver öva mer på pullups med handflatorna mot mig, jag ska köra "max" och det blir typ två.... så jag lägger till några negativa för att få lite extraträning. Och skäms för att jag har tappat bort det, jag har varit betydligt starkare i den övningen! Passet inkl stretch tog 45 minuter i dag, sen blev det en proteinshake och en superfruit-bar innan jag cyklade hem.

Stoppade i mig lunch, bytte kläder och så tog vi vår superlånga inköpslista och åkte till Citygross för att fylla på lagren. Av allt. Hushållspapper och tvättmedel och lax och kyckling och mjölk och ägg och... ja, en sån lista. Inte nödvändigtvis jätteroligt men välbehövligt. På veckans matsedel återfinner man bl a lax i ugn med citronsås, Donal Skehans krämiga kycklingpasta och "Lady och Lufsen" aka spaghetti med frikadeller i tomatsås. Det är en "ingen-matkasse-vecka" (vi kör bara varannan vecka) så vi får vara kreativa själva!

Vädret var hur vackert som helst och Joakim hade lugn löpning 60 min på sitt program så jag bestämde att då kunde väl jag vara "stoppkloss" och hjälpa honom hålla nere farten. 9,5 njutbara kilometer blev det förutom en kort vända då jag tänkte att magen skulle kollapsa alldeles men den lugnade sig igen så jag kom hem utan problem. Skönt det :-) Alla andra som nånsin har haft "löparmage" vet nog precis vad jag pratar om....

Dagens återhämtningssmoothie blev en grön sådan - machésallad, babyspenat, mynta, gurka, äppeljuice. Lite ost och nötter till det och en bit choklad så var saken biff. Dusch och fix och laxmiddag - sen inget mer att göra i dag. Förutom att packa för morgondagen som bl a bjuder på ett förhatligt tandläkarbesök och en massa möten, men också två glada PT-kunder och (minst) ett eget träningspass!


Inga kommentarer: