torsdag 2 april 2015

Epiphany. Insikt.

Den senaste veckan har jag skojat med mina kollegor på mitt "vanliga jobb" (vad kallar man det förresten? mitt "riktiga" jobb känns inte bra för PT är också ett riktigt jobb, "kontorsjobbet" låter lite märkligt, och egentligen är mitt jobb allt annat än "vanligt" men det får väl duga då...) när jag lämnar huset på eftermiddagen att "nu går jag till mitt roliga jobb". Som om det inte är roligt på kontoret - men just nu är det lite mindre roligt än det brukar vara och det gör mig glad att PT-jobbet ger mig energi att tackla den situationen på ett bättre sätt. 

Jag har funderat över varför jag tycker det är så roligt att instruera och jobba som PT. Dels hänger det ihop med att jag får jobba med något som jag verkligen, verkligen brinner för: att hjälpa människor förbättra sin hälsa, träna på ett korrekt sätt som ger resultat, flytta sina gränser och så. En massa pusselbitar som har varit superviktiga i min egen resa "från utbränd till ultra" och som jag försöker dela med mig av där de kan passa in i andras liv. Dels hänger det förstås ihop med att det är nytt och allt nytt är roligt.

Men det finns en annan dimension som jag insåg i dag: När jag är PT och instruktör så är det jag erbjuder och säljer 100% jag. 100% Pernille. Jag behöver inte försvara någon annans beslut, vänta på godkännande om jag förändrar planerna för en klient, stå upp för och sälja in något som egentligen inte är min egen produkt. Givetvis finns det vissa ramverk som jag håller mig till både som instruktör och PT, men de är rymliga och handlar mycket om sunt förnuft. Som t ex att vi på NMT håller tiderna, värmer upp ordentligt innan vi kör mer utmanande övningar, håller ihop gruppen och avslutar passet tillsammans. Att jag håller mig till prislistan när jag säljer PT-tjänster, har mina PT-kläder när jag jobbar, behandlar gymmets utrustning på ett vettigt sätt och journalför mina kunder.

Men innanför dessa ramar är det jag som bestämmer. Mitt upplägg, mina övningar, mina beslut från start till mål. Alltid med möjligheten att bolla tankar och idéer med mina kollegor i organisationer eller mina pluggkompisar från utbildningen - men i slutänden är det jag som producerar och paketerar den produkt jag säljer. Det är mitt ansvar att det blir en produkt som jag kan stå för till 100%. Det gillar jag - det gör mig energisk, motiverad och inspirerande! Vilket i sin tur gör att mina kunder känner att de får bra service och bra träning hos mig - som förhoppningsvis leder till fler kunder.

Så vill DU också träna med mig - vänta inte för länge med att ta tag i det. Ses vi?

Inga kommentarer: