lördag 2 februari 2013

NMT - kan man förfrysa svanskotan?

Lördag och NMT-dags. Vanlig tid i dag så vi slapp gå upp hysteriskt tidigt. Laddar med rejäl frukost och får försvara leverpastejmackan som en till synes hungrig katt väldigt gärna vill ha tag i. Nej, jag svälter inte mina katter. Hon envisades med att parkera sig på stolen bredvid, sätta framtassarna på min axel och jama rakt in i mitt öra. Efter att ha puttat ner henne tio gånger orkade jag inte mer och ignorerade henne helt enkelt - vilket innebar att hon petade mig på näsan med en framtass :-D Kreativa självhäftande pälsmonster alltså.....

Vi gav oss iväg och temperaturen var precis runt nollan. Väl framme i Lund var det halt på parkeringen och halt ute på cykelvägarna sen!

10 modiga deltagare hade vi på dagens pass. Kvart i tio hade det fortfarande inte dykt upp nån chef och vi spånade lite - nån tyckte sig ha sett Daniels bil, nån annan menade att en bil var Peters, men fem minuter i svängde Ida in på parkeringen. Vi blev avprickade, sen ställde vi upp på kolonner och gav oss iväg ut i backarna. Det är bra att träna i Lund en gång i veckan märker jag, det blir nästan alltid nån variant av backintervaller då!

Vi inledde som vanligt med mysjogg, lite kull och annat skoj. Sen joggade vi till en backe där vi skulle upp för backen och runda en dunge tre varv - med 10 situps mellan varje varv. Vi som var först klara fick springa en extra backintervall och sen vänta i jägarvila. Gött..... eller nåt! Sen var det dags för mera backe. 10 burpees, backe upp och ner, 10 situps, backe upp och ner, 10 benböj och en backintervall till. Och så hela alltet en gång till. Burpees + backlöpning är verkligen ingen favorit men jag hoppas det har utlovad effekt...

Lite mera jogg, sen cirkelmys. Tre stationer. Tricepsdips, omvända situps, och en station med växelvis ålning och jogging. Det var här man började förfrysa svanskotan - för med en temperatur runt nollan, frusen yta på gräset men blött inunder blir det riktigt kallt! Vi körde 60 sek jobb, 15 sek vila, fast vi körde två gånger på varje station innan byte. Kombon av omvända situps och ålning var klockren - först blev man svinigt kall på ryggen och sen svalkade man av framsidan :-) Tricepsdips i 2 x 60 sekunder var riktigt apjobbiga kan jag meddela. Och den förfrusna svanskotan fick man av russian twist. Fy h--vete vad det var kallt!

Mera jogg, sen växelvis löpning upp för långa backen i par. Fint tryck i benen i dag! Och så mera cirkelmys. Den här gången tricepsarmhävningar mot bänk (som om triceps inte fått nog!), utfallssteg, russian twist. Även här 2x på varje station. Och så joggade vi vidare till Idas älsklingsbacke där vi i dag fick börja 1/3 uppe i backen. Ansatsvis löpning upp, i par. Lätt jogg ner. Sen ansatsvis ålning varvat med armhävningar för att vi inte skulle ligga och bli kalla. Händerna blev däremot djupfrysta ungefär....

Sen var det nog klart tror jag - vi joggade upp till parkeringen, stretchade och körde sen 20 upphopp. Så var man i gång med lördagen! Vi körde hem, kastade oss rakt in i varm dusch och alla leriga och skitiga träningskläder fick åka tvättmaskin. Gårdagens pastagratäng smakade finfint till lunch sen kan jag meddela :-)

Inga kommentarer: