måndag 9 december 2013

Inlägg nummer 1000 - välkommen till Playitas!

Tänk att det här är inlägg nummer ett tusen i bloggen. Nu snackar vi alltså fyrsiffrigt. När jag började blogga var jag inte alls inställd på att jag skulle göra det nästan dagligen och att folk skulle läsa det jag skriver. Nu har jag (tror jag) ett tjugotal fasta läsare och lite folk som kikar in då och då.

Nånstans passar det mig väldigt bra att just det första inlägget från Playitas får ett "jubileums-nummer". För det här är lite av en milstolpe på många sätt. Jag har bloggat i drygt två år och det har hänt obegripligt mycket i mitt liv under den tiden (nyårskrönikan 2013 blir något i hästväg alltså...) och det här är lite av ett segerfirande för mig själv. Att våga mig iväg på en resa till ett obekant ställe och göra saker som tar mig lite utanför trygghetszonen. Igen. Det har varit mycket sånt under 2013!

I går blev mest en skrota-runt-dag. Tidig start på dagen, skjuts till tåget, tåg till Kastrup, incheckning (supersmidigt helt överraskande!), frukost på Starbucks, ombord på planet, sitta still, landa, hämta bagage, buss till hotellet, incheckning och så lite mat och "orientering på nytt område" tills vi landade rätt in i Running Swedens infoträff av en slump och hälsade på alla. Vi var med på en rundvandring med Apollos guider och så kastade vi oss över buffén. Jag somnade vid niotiden och trynade så gott till strax före sju i morse!

Upp och hoppa klockan sju för att vakna till liv inför morgonjoggen 07.30. Dryga 5 sköna kilometer med Sirpa i täten och sen lite stretch innan vi kastade oss över den enorma frukostbuffén. Heaven, totally. Smoothies och potatisomelett och pålägg och frukt och bröd och ja - det mesta. Jag gillar frukost :-)

Sedan skulle Joakim simma och jag körde ett pass på gymmet. Knäböj, bänkpress och pullups stod på dagens schema. De två första var inga problem och det fanns finfin utrustning, men med pullups var det värre. Det gick att köra i kabelmaskinen men den var upptagen - eller så fick man köra i pullups-assisten som var upptagen... så jag körde de första seten som TUNGA latsdrag innan jag kunde ta assisten och köra de tre sista seten. Not happy. Det blir inte riktigt samma rörelse i assisten. Sen avslutade jag passet med lite frivändningar bara för att det var roligt!

Vi gick bort till byn Las Playitas för att reka lite och passade på att handla mera vatten (betydligt billigare än i resortens egen affär) som vi kånkade hem och sen bestämde vi oss helt sonika för att promenera dit igen för att äta lunch på en restaurang som guiden hade rekommenderat. Det var riktigt, riktigt bra grejer. Vi beställde en fisk- och skaldjursplatå (menyns dyraste för hiskeliga 15 EUR) och fick varsin hel stekt fisk (typ abborre), lite fina räkor, musslor och bläckfisk med papas arrugadas, mojosås och aioli. Aiolin gick inte av för hackor - det blir varken vampyrer eller förkylningar hos oss på ett tag :-)

Efter en timmes siesta (så skönt att bara sträcka ut sig en timme!) var det dags att få ordning på sig igen för nu var det intervallpass på schemat. Hatkärlek. Vid det här laget kändes kroppen som Hulken - inte det minsta trött efter dagens två pass utan bara jääää - redo att köra. Så jag kastade mig ut i projektet med inställningen att om jag kraschar, så gör jag det HÅRT!

Rubin hade lagt upp ett äckligt intervallpass med 3 stationer om 5 minuter vardera och så körde vi två varv. Station 1: 15/15-intervaller i 5 minuter. Urk. Station 2: Backintervaller - 45 sek upp, jogg ner, upprepa, sen sista intervallen bara 30 sek upp och jogg ner. Här var jag typ spyfärdig. Station 3: 2 minuter ut, 1 min vila, 2 minuter hem. Det var ju bara att överleva - och så körde vi en lugn joggrunda innan vi gav oss på hela alltet igen. Mysmys ;-) Med tanke på att jag var spyfärdig efter andra stationen så vet jag inte riktigt vad som hände annat än att jag bestämde mig för att göra klart det. Vi rundade av med lite lätt mysjogg innan vi stretchade och sen joggade sista 500 m hem till hotellet.

Av nån anledning (oklart varför) tappade pulsbältet kontakten och återfick den aldrig igen så jag har ingen pulsregistrering på intervallerna vilket känns ganska surt. Det hade varit intressant. Det innebär också att jag inte har gjort av med några kalorier under passet alls och efter 8½ km löpning så tror jag inte heller att det stämmer. Men fartkurvan har jag åtminstone och den ska bli intressant att studera.

Efter intervallpasset var det inte så mycket energi kvar i kroppen så det blev dusch och rejäla mängder vatten innan vi gick ner och tog för oss av middagsbuffén. Riktigt gott - fiskspett och grön risotto var dagens höjdare. Plus glassen till efterrätt :-) I morgon blir det Runner's Gym, eventuellt ett gympass och definitivt poolrunning som jag aldrig har testat. Nya utmaningar!