måndag 16 december 2013

Post-Playitas-sunkmåndag!

Gomorron världen! Vi kom hem nånstans närmare halv tio i går kväll och jag är så tacksam för att jag valde att ta en extra semesterdag i dag för att hinna landa lite innan det blir full fart på jobbet igen.

Så när Joakim skulle gå upp i morse kunde jag med gott samvete vända mig på andra sidan och somna om i en dryg timme innan jag lyckades drömma att jag hade missat att lämna in tentan som skulle vara inne senast klockan tolv i dag. Så då gick jag upp, drog på mig en T-shirt och de rena tightsen som låg överst i väskan och har inte kommit längre på dusch- och fixfronten fast det är lunchdags! Men jag har lämnat in min tenta, dammsugit, läst tidningar och kört en tvätt i alla fall. Heja mig :-) Och så har jag självhäftande katter PÅ mig konstant, de verkar behöva lite närhet efter att jag har varit borta trots att vi har underbara kattvakter.

Innan vardagen tar vid ska jag dra en liten plus-och-minus-lista med Playitas. För den som tycker det är intressant.

Minus:
Man måste komma ihåg att det tar 5-10 minuter varje gång man ska nånstans. På riktigt. Den där linbanan inom hotellbyggnaderna är sjuuuuukt långsam och promenaden från hotellet till poolen, gymmet, MC1 tar några minuter. Väljer man bort hiss och linbana och går i stället finns det inte heller nån rak väg utan man måste gå lite kringelikrokar. Men så fort man har lärt sig att börjar passet 16.30 är det läge att börja röra på sig 16.15 är det inga problem alls.

Priserna i supermarket på området. For real, de tar samma pris för 1½ l vatten som man betalar för en 5-litersdunk om man går 7 min bort till närbutiken i byn Las Playitas.

Betala för långsamt, inte alltid fungerande internet (35 EUR för en vecka) och för att använda säkerhetsskåpet på rummet? Förlegat. Riktigt dåligt. Förbättra!

Och ska ni vara en träningsanläggning i världsklass så putsa lite på prylarna. Sneda clips i gymmet, halvtaskiga bodypump-stänger med dåliga clips på fitness-cross-klasserna, fullt med småstenar på Multicourt 1. Det är verkligen bara småsaker men det gör sån stor skillnad.

Plus:
Maten. Gigantiska bufféer med bra kvalitet, varierat urval - inte bara samma saker varje dag. Plus ett kryddbord så att man kan piffa till om det behövs. Många har gnällt på priserna på dryck men nja. 2,20 EUR för en halvliter bubbelvatten och 3-4 EUR för en öl tycker jag inte är hutlöst. Faktiskt. Visst, det är billigare utanför hotellet men det är fortfarande inte hysteriskt. Särskilt plus för nygjorda smoothies på frukostbuffén.

Alla har träningskläder hela tiden. Det är inte ett dugg konstigt att komma raka vägen från morgonjogg till frukostbuffé eller att sitta i cykelkläder och -skor på lunchen. Otroligt skönt. Jag använde i princip inget smink hela veckan och hälften av mina "civila" kläder låg kvar oanvända. Bra att veta till nästa gång.

Valfriheten. Man kan gå på hur många träningspass som helst eller ligga vid poolen eller åka på utflykt. Det finns inga tvång och det är bara att känna efter hur kroppen känns. Jag har bara varit på två av Playitas' egna pass den här veckan, båda två fitnesscross-WOD, så jag kan inte bedöma kvaliteten riktigt, men jag har njutit av Running Sweden's egna pass och använt mig av gymmet som jag har varit ganska nöjd med. Många av våra löparkompisar under veckan hade med sig familj som inte var lika träningsintresserade och de verkar också ha haft en bra vecka.

Det som finns i närområdet. Man behöver inte hyra en bil eller åka på bussutflykt. Det finns bra restauranger i byn Las Playitas 7 minuters promenad bort (kortare när de har färdigställt strandpromenaden!) och i Gran Tarajal på andra sidan bergen finns det en hel del affärer att välja på. Man behöver inte vandra över bergen två gånger utan kan åka lokalbuss också. Kan tipsa om att för den som bor i lägenhet och lagar egen mat så fanns det ett fantastiskt utbud i delikatesser, kött- och fiskdisk i den affären i Gran Tarajal där vi handlade. Inte dyrt heller. Där hade jag lätt kunnat botanisera länge och sätta ihop goda middagar!

Total avslappning. Train, eat, sleep, repeat. Helt bekymmersfri semester - men det gäller för nästan alla träningssemestrar jag har varit på och jag älskar det varenda gång! Världsklass.

Det är små minus och stora plus på listan så vill man åka på träningssemester så kan jag absolut rekommendera en resa till Playitas. Klimatet var väldigt behagligt såhär vintertid, lite blåsväder kan man åka på men det var okej. Det var skönt att kunna gå ute i bara t-shirt och tanka lite d-vitamin och det var underbart att kunna bada i både poolen och havet.

Och ärligt - det är lite jobbigt att komma hem till ett tomt kylskåp och ingen som fixar frukostbuffé eller lagar lunch ;-) Tur att matkassen landar i kväll så blir det lite enklare på matfronten i alla fall!