tisdag 31 december 2013

Race report - Sylvesterloppet 2013

Årets lopp nummer tio för min del, helt galet egentligen!

Jag var i ärlighetens namn inte speciellt taggad. Med gårdagens NMT-pass och ett tungt knäböjspass i söndags i benen så kände jag mig inte så våldsamt gasell-aktig i morse. Snarare trött och seg. Hade dessutom sovit som en kratta och kunde inte riktigt bestämma mig för om jag skulle springa korta (2,7 km) eller långa (5,4 km) distansen. Jag visste ju att det var en varvbana och således två varv på "långa" distansen.

Men sen insåg jag dels att 2,7 km egentligen är alldeles för kort för att jag ska kunna göra mig själv rättvisa. Mina bästa tider på 5 km är första mellantiden på millopp, jag har aldrig sprungit ett riktigt bra 5 km-lopp, och att springa halva distansen skulle förmodligen inte vara särskilt kul. Jag har tappat lite i fart under hösten men uthålligheten är det inget fel på. Så 5,4 km blev det.

Vi var hela 9 NMT'are som dök upp och laddade inför starten. Dumpa överdragskläder i bilen, värma upp, skutta lite, lyssna på instruktioner varav typ hälften hördes men det var okej, sen start på visselsignal. Banan går i yttervarv runt Pildammsparken och är måttligt upphetsande kan man väl säga - men den är i alla fall flack :-) Jag tuffade på i nåt som liknade 5:30-tempo, hittade en bra rygg, tyckte att det gick för långsamt, drog förbi, hittade ny rygg - och sen var första varvet över och det var dags att lägga sig i ytterfil för att inte hamna i målfållan.

Det blev lite mera utspritt på andravarvet, men jag koncentrerade mig på kadens och teknik, fram med höften, och hakade på bra ryggar. Började bli lite småtrött nånstans vid 4,5 km och kände att det var evighetslångt kvar men hängde mig bakom en tjej i bra tempo och hade tänkt stanna där till målgång. Sen kom det en gasell. Två meter lång ung kille, säkert minst 15 år yngre än jag, som sprang med långa fjädrande steg. Han sprang om. Jag tog rygg. Han höll farten fram mot upploppet där vi kom ikapp en barfotalöpare + en tjej som jag hade haft följe med rätt länge. Jag trodde egentligen att de bara skulle springa korta distansen eftersom tjejen flåsade ganska friskt redan på förstavarvet... Då var det bara att mosa sig förbi och spurta i mål och det gjorde jag. Tiden blev 29:29 - snyggt!

Jag hade inga ambitioner med loppet utan det fick bli som det blev och det var faktiskt ganska roligt. Extra kul av att vi var så många NMT'are och att en av tjejerna hade fixat fina medaljer till oss! Glögg, pepparkakor, varm choklad och skorpor efter målgång och så vann jag på mitt startnummer. Kunde välja mellan en duschkräm och ett par bomullsstrumpor så det blev duschkrämen. Det går ju åt lite sånt ;-) Och så fick jag ju nyårsaftonsjoggen avklarad också.

Inga kommentarer: