lördag 14 december 2013

Lördag - sista dagen i solen!

Denna lördag bjöd på ännu en vacker dag på Fuerteventura. Jag hade kapat den sista platsen på morgonens WOD och därför var det tidig uppstigning och frukost som gällde innan jag traskade iväg till TC6 där WOD'en körs.

Jag visste sen förra gången att det inte är någon uppvärmning på passet så jag såg till att vara i tid och värma upp lite i lugn och ro för att få igång kroppen. Skönt att ha allt för sig själv några minuter och hänga i TRX'en, jobba rörlighet och lite spänst!

Dagens WOD var en enkel men svintung variant. 3 varv skulle köras, maxtid 20 minuter - MEN den sista övningen skulle man fortsätta med tills 20 minuter hade gått. 20 frivändningar med skivstång, en bana grodhopp, 20 clean and press med hantlar, jägarvila till failure. Om igen 2 gånger och så sitta kvar i jägarvila. RX på skivstången var 25/40 men jag skalade ner till 20, och RX på hantlarna var 8/12 men jag nöjde mig med 5 kg. Jag vet att jag inte är supermegastark i frivändningar och axelpress och såg ingen anledning att överdriva  Däremot var jag rätt bra på jägarvila och var nog den som gick ut sist på i alla fall andravarvet. Vilket visade sig vara ganska strategiskt bra för det innebar att min sista jägarvila var knappa två minuter och det vet jag ju att jag fixar.

Sen hade vi lite tid kvar så vi körde ett extravarv som var hälften så långt, dvs bara 10 reps i stället för 20, fortfarande grodhopp hela banans längd och så jägarvila tills alla hade suttit i en minut. Finfint. Men lite segt blev det i låren....

Tillbaka till rummet, dricka vatten, fixa lite med tentan (jag kan inte se att jag kan kläcka ur mig så mycket mer intelligenta svar iofs men jag ska kolla igenom den en gång till på måndag morgon innan jag lämnar in den!) och sen gav vi oss ut på promenad för att kolla in en utsiktspunkt vi inte hade klättrat upp till tidigare. Det var soligt och vackert och Joakim passade på att fotografera lite.

Det närmade sig lunchdags och vi vandrade bort till Las Playitas och åt på samma restaurang som i måndags. El Poril. Fantastiskt bra mat denna gång också - jag valde deras hemmagjorda fisk-croquetas och bara njöt. Kaffetårta (suveränt god och hembakad) till efterrätt och lyckan var gjord. En timmes siesta hann vi också med innan det var dags att ladda för veckans avslutning - ett 5/10 km-lopp.

Vi sprang ju sträckan i går och ärligt talat så kände jag mig inte särskilt motiverad för den är skittrist. Uppför i 2½ km, sen vändning och tillbaka samma väg. 2 varv för millöparna. Benen var seeeega efter veckans träning (jägarvilan i morse hjälpte väl inte direkt till heller) så uppvärmningen kändes relativt plågsam. Sen blev det alldeles för lång väntan, typ en kvart, innan vi kom igång med loppet, så man hann i princip stelna till igen.

Starten gick och det kändes verkligen inte särskilt bra. Benen var som gummi efter 1 km och jag funderade allvarligt på att hoppa av och traska tillbaka till starten. Men jag bestämde mig ändå för att jag skulle göra klart projektet trots att jag låg i princip sist i raden av löpare. Plockade dock 3 ryggar i uppförsbacken och de kom aldrig om mig igen så det var väl lite positivt! Och eftersom det var en fram-och-tillbaka-slinga hade man stora möjligheter att peppa de man mötte vilket jag gjorde till min grej. Hejade på varenda kotte jag mötte, helst med namn om jag hade koll. Gick i mål på 25:56 enligt min egen klocka.

För några år sedan slogs jag som en galning för att fixa 5 km under 30 minuter. Nu gör jag under 26 minuter på en dag då jag verkligen inte är i slag och det är good enough. Jag har i princip inte sprungit från 3 november till början av december och så går jag ut stenhårt med en löparlägervecka. Där jag ändå klämmer in tung styrketräning och WOD-pass. Helt klart godkänt ändå fast det absolut inte är nån fantomtid!

Kvällen avslutades med middag och prisutdelning och sen har vi "roat" oss med att packa. Inte det mysigaste som finns. I morgon blir det bara morgonjogg innan frukost och sen är det dags att duscha och plocka ihop sig för att åka hemåt. Hrmf. Jag hade ju lätt klarat en vecka till med "train, eat, sleep, repeat" men okej, verkligheten och julstöket väntar väl hemma!

Inga kommentarer: