söndag 14 oktober 2012

Hässelbyloppet - inget PB

Nej, det blev inget nytt personbästa i dag. Kroppen var sliten efter i går och tävlingsskallen hängde inte med för fem öre. Så jag bestämde mig för att springa på känsla, hålla en fart som kändes ungefär som strax under tröskeltempo och ta det som en bekväm snabbdistansrunda i bra löparväder.

Det där med bra löparväder - det kom en rätt blöt skur precis när jag skulle lämna överdragskläder och ge mig iväg till startgärdet så jag grävde i all hast fram en keps ur ryggsäcken. Det slutade regna sen så jag hade inte behövt den egentligen, men det var ju inte lätt att veta just då!

Lätt frusen joggade jag iväg till startgärdet där det var glad musik, lite uppvärmning och allmänt bra stämning. Herrarna i motion 1 skickades iväg och sen var det dags för oss i damer motion 1 att gå in i startfållan och bli uppvärmda. Funderade lite kort på om jag skulle ändra på målsättningen och försöka göra nåt av loppet men efter lite jogg på stället var det rätt tydligt att det skulle bli katastrof så jag försökte bara njuta av stämningen och musiken.

Starten gick, vi flög iväg över gräset och jag fick mjölksyra ganska omgående vilket väl inte var oväntat med den starten. Alltid svårt att hitta flowet i en rusande flock :-) När vi väl kom in på asfalten blev det lättare, jag hittade en bra rytm och bra andning, tuggade på och sprang första kilometern på 5:06 vilket jag tyckte var rätt lagom. Strax över 5-fart kändes som ett bra läge att ligga på.

Sprang vidare, höll ungefär samma tempo på tvåan och trean, gav mig tid att gå några steg och dricka vatten, sen på't igen. Efter 5 km började några löpare krokna, jag försökte fokusera på takt, tempo och andning och att titta lite på omgivningen emellanåt. Vätskepaus igen vid knappa 7 km, bara 3 km kvar, km 7 innehöll en lång seeeeg backe som sög lite i benen och det blev också min långsammaste kilometer på 5:20 (vilket egentligen inte är långsamt för att vara jag!). Ökade lite efter 8 km, försökte trycka på lite, nian gick på 4:54 och tian på 4:47 så lite fanns det ändå kvar i benen. Strax före 9 km var det sjukvårdare i farten och en man låg i gräset och såg jättedålig ut, hoppas det gick bra. Gillar inte såna upplevelser!

Lite längre fram stod ett härligt band och underhöll och gav energi till sista kilometern, nånstans längs vägen stod nån och hojtade "Heja Pernille" och jag har fortfarande ingen aning om vem det var men tack i alla fall :-) (ansiktsblind...) In på idrottsplatsen och springa det där sista varvet, försökte få till en spurt men det blev nog inte mer än 30 meter. Jag försökte i alla fall! Slutresultatet 51:19, helt okej med veckans övriga träningsdos i tankarna - och andra halvan gick 3 sekunder snabbare än första. Brukar inte få till det där med negativ split så det var lite skönt!

Ett bra lopp - men lite tråkig bana, jag är inte SÅ sugen på att springa Hässelbyloppet igen. Och det är LÅNGT från målet in till vätska och sånt. Plus för Powerade och kanelbulle efter loppet!

1 kommentar:

Emilia sa...

Hallå tjejen!
Bra jobbat - du är en inspiration, och sen du lyfte mig på Spartanhelgen i somras inspirerar du mig till att bli stark!!

Nästa gång du är i Sthlm hoppas jag vi kan ses!

Hälsar så gott!!
Emilia