fredag 11 januari 2013

Vingligt, halkigt och alldeles underbart!

Det är en bra beskrivning på mitt första längdåkningspass på evigheter.

Fast vi kanske ska börja från början med resan till Ramundberget? Vi träffades hos BMW i Stockholm i går morse. Fick lite info om bilarna, packade in oss och allt bagage och åkte norrut. Nya bilar med xDrive, intelligent fyrhjulsdrift - vi fick sladd en gång på vägen men vår duktige chaufför redde ut det galant och inte var det några renar i vägen heller.

Framme i Ramundberget blev vi efter lite lätt kaos fördelade i lägenheterna och sen stack Stinne och jag ut och sprang en kortis. 8 minusgrader, knarrande snö och mörkt så att vi fick hålla oss till vägen där det var belyst. Varför tog jag inte med pannlampan?

Tillbaka till stugan, torra kläder, ett mellanmål och sen var det dags för gemensam middag. Hemgjord korv med mos (kalasbra förrätt!), stekt torsk med räkor, sparris och brynt smör, och en härlig kombination av lakritscreme och havtornssorbet till efterrätt. Några muggar te och sen dags att bädda ner sig i sängen.

Stor frukostbuffé i morse med gröt och äppelmos, ägg, korv, köttbullar, bröd och pålägg, fil och flingor - allt man kunde önska sig. Utom äggröran som smakade lite mysko. Märkligt eftersom allt annat är så gott och bra kvalitet! Sen skidutlämning som började något besvärligt pga bristande information men sen fick vi världsbäst service. Utrustade mig med längdskidor för klassisk åkning och världens skönaste Salomon-pjäxor, sen gav vi oss ut och testade på.

Jag har inte åkt längdskidor sen jag var tonåring utom nån enstaka gång. Och inte var det vackert i början heller utan vingligt och osäkert. Dessutom var det 18 minusgrader = KALLT! Underställ, vinterlöpartights, lager 2-tröja och faktiskt min lätta vinterjacka. Löparjackan kändes inte alls tillräcklig. I morgon ska det bli ännu kallare så då blir det nog ylleunderställ...

Efter ett första vingligt varv i 5 km-spåret tog vi en fika och värmde upp oss. Varm choklad och bulle, mums! Vi tog en runda inom stugan och bytte lite blöta kläder också innan vi tog ett varv till som gick lite snabbare och lättare - och sen blev det lunch vid tvådraget. Gott. Egentligen hade vi planerat att åka ett varv i elljusspåret som är 2,5 km efteråt men ingen av oss hade nån lust sen så vi traskade hem och duschade i stället. Och nu är det dags för soffhäng och en mellanmålsmacka. Är konstant hungrig, tror att jag gör av med mycket energi för att hålla värmen!

I morgon ska jag åka mer längdskidor och så finns det möjlighet att prova på skidskytte :-)

Inga kommentarer: