onsdag 5 juni 2013

NMT - myspass som ankare

Jag ankrade på dagens NMT-pass främst för att jag inte ville ta ut mig innan morgondagens terränglopp. Behovet verkade vara stort eftersom det rasslade in nya medlemmar, men det blev inga större problem så min främsta uppgift var att langa vatten i sommarvärmen!

Daniel inledde med uppvärmning i form av klassikern "kroppsdelar i marken". Sen blev det träning på uppställningar - typ "tre kolonner, därborta vid träden, i riktning mot cykelvägen" m.m. Och lite armhävningar och knäböj. Efter det körde vi lite offroad genom skogen och sen var uppvärmningen officiellt över. Parövningar nästa. Krypa under partnern, hoppa över/krypa under och sånt. Och gemensamma situps - två led vända mot varandra, armkrok med grannarna och benen förankrade mot den mittemot. 50 situps. Grymt jobbat, gänget!

Vi transportjoggade en liten bit till och sen blev det en lång ålningsövning. Alla på ett led - blåa till vänster, gröna till höger. Så länge blåvästarna ålade stod vi kvar i framstupa ställ, men när grönvästarna kom skulle vi lägga ner vikt på dem så fort de hade passerat med huvudet. Det var ganska roligt att ligga där och bli lätt mosad samtidigt som man försökte ta sig fram :-)

Som avslut blev det "death by burpees" för grönvästar och "death by pushups" för blåvästar. Första minuten två repetitioner, andra minuten fyra, tredje minuten sex - etc. Jag klarade mig upp till 14 burpees, sen gav jag upp och körde "halva antalet" resterande minuter. Jag var inte riktigt motiverad att ta ut mig med tanke på morgondagens utmaningar....

Det gäller att vi hittar en bra form för det här med att vara ankare. Att man kan lära sig vara en bra hjälp och se vad som behövs - skulle nån skada sig eller må illa är det ju enkelt att ge ett handtag men vi vill kunna göra nytta under passen också. Mer än att langa vatten. Nåväl, det lär väl ge sig bara vi tränar och det är i alla fall positivt att vi börjar redan nu medan vi inte är hysteriskt många på passen! 

Inga kommentarer: