torsdag 9 maj 2013

PT-pass 1 - lagom överjävligt!

Efter en något råddig nattsömn (undrar om jag fortfarande var uppe i varv efter testerna i går eller vad det var som spökade) cyklade jag iväg till gymmet i morse. Tomt på gatorna - det var bara hundägarna som var ute på promenad och så mötte jag några enstaka löpare. På gymmet var det också tomt, det var bara jag och PT-Magnus där ganska länge! Skönt.

Träningsvärken efter i går då? Jo, den är där. Det märks att lårmusklerna har fått jobba och bröstmusklerna protesterar också något över alla armhävningar. Magnus och jag körde en kort uppvärmning med rodd och så lite rörlighetsövningar. Sen började vi med bänkpressen. Jag har sagt att årets mål är att bänka 45 kg så vi siktar på det. Började på 20 kg och jobbade uppåt till 3 x 5 reps med 40 kg. Det gåååår - precis. Möjligen att jag ska börja på 37-38 kg nånstans när jag är själv eller be någon i gymmet om passning.

Chins och pullups nästa. Det går fortfarande inte utan hjälp och jag är infernaliskt trött på att hoppa, använda bänkar och andra grejer. Så nu har jag helt sonika beställt ett gummiband som får bo i träningsväskan och hänga med när jag tränar. Nu orkar jag inte klydda mer. Nackdelen med att hoppa upp är att det är svårt att hinna få kontakt med rätt muskler. Och använder jag bänken som assist blir det lätt för mycket ben och för lite armar och övre rygg.

Vi roade oss med axelpress med kettlebell stående på ett ben och renegade rows också. Hatälskade övningar som kräver både styrka, teknik, stabilitet och balans. Sen fick jag jobba mer styrka och stabilitet med intervallövningar på balansbollen. Balansera liggandes på mage utan några kroppsdelar i golvet (det går sådär!) 30 sek, vända till ryggläge och balansera med bara en fot i golvet, rak rygg, raka armar ut, ett ben rakt ut i 30 sek. Upprepa 6-8 gånger utan vila. Det sög fint i ryggmusklerna kan jag meddela!

Sen såg jag den där blicken hos Magnus. Den där blicken som PT'ar har när de har nåt helt överjävligt i tankarna. Och oh yes. 10 burpees, 10 atomic situps, 9 burpees, 9 atomic situps... ända ner till 1 repetition av varje. Svettigt, flåsigt, jävligt - precis som det ska vara. Mina lårmuskler gnällde ordentligt efter den omgången och Magnus har lovat mig ett överjävligt benpass i morgon. Gah. Undrar hur det ska gå?

2 kommentarer:

Katarina sa...

Hej Pernille!

Förra året beställde jag gummiband för ass.chins. När det kom visade det sig att det var typ tjockt som en fläktrem :) Så jag delade på det vilket blev perfekt. Synd att jag inte såg detta tidigare, du hade kunnat få andra halvan till ett bra pris!

Kör hårt, du kommer upp själv tillslut. Jag lyckades göra en efter mycket slit. Vilken seger det var.

Mvh Katarina

Pernille sa...

Tack för peppen Katarina! Jag beställde medvetet inte den bredaste varianten, vi får se om det funkar. Och tack för att du kommenterade :-)