fredag 10 maj 2013

PT-pass 2 - överjävligt och utmanande

När jag vaknade nånstans före klockan sex i morse funderade jag på hur min stela, ömma kropp skulle ta sig an dagens pass. Jag somnade om ett tag till och när det sen var dags att gå upp och fixa frukost var det inte fullt så hemskt. Fast överkroppen kändes ordentligt manglad och benen var fortfarande lite slitna. Inte mycket att göra åt det utan det gällde bara att fylla på med energi och använda cykelturen till gymmet som bra uppvärmning.

Magnus plågade mig sen med ytterligare uppvärmning. 1 km löpning på löpband i Fivefingers och sen en lustig övningskombo där man gör 3 knäböj och sen en av fem olika övningar. Vi körde 3 varv av alla fem övningar. Ytterligare en uppvärmningsövning: enbenshopp i sidled upp på och ner från stepbräda. Det är inte lätt. Dels för att det finns en liten mental spärr när det gäller boxjumps och sånt, dels för att det där med att hoppa ner från saker generellt sett inte är nåt jag gillar. Men det gick.

Sen var det dags för "riktiga" övningar. Benböj först och vi trappade upp långsamt. Färre och färre reps, mer och mer vikt. Tungt! Samma sak på marklyft. Jag har tekniskt sett satt nytt PB i både benböj och marklyft men jag är inte nöjd med tekniken själv och ska jobba på dem lite till innan jag känner att jag kan notera det där perset!

Som avslutning och för att Magnus skulle ha lite roligt körde vi lite flås. Två olika. Den första bestod av omvända enbensburpees (5 på varje ben) varvat med skidhopp, 10 st. 5 varv. Om inte mina lår redan hade varit mosiga så hade de blivit det efter den omgången. Sen körde vi 12 kb-svingar varvade med explosiva enbenshöftlyft med foten på stepbräda (5 på varje ben). Tekniskt svårt men väldigt intressant när man får till explosiviteten från baksidan. 4 varv blev det av den.

Som avslut fick jag yoga-stretcha lite och det fortsatte jag med några minuter när Magnus hade gått. Efter att ha såsat mig igenom dusch och fix mötte jag upp Joakim och vi åt finlunch på stan och tog en runda hos Runner's Store och Löplabbet för att kika på vätskesystem. Hittade inget som skulle följa med hem just i dag. Däremot vet jag precis vilka löparskor jag ska köpa nästa gång det är dags!

Väl hemma (cykling i motvind med döda lår = härligt...) tappade jag energin lite och tvärdog i soffan efter att ha kört igång en tvätt. Det är okej. Jag kan gott få såsa på soffan några timmar. Det händer ju fler kul grejer i helgen.

Inga kommentarer: