tisdag 6 maj 2014

Jag som löpare?

Suzan utmanade mig att fylla i den här frågelistan som har cirkulerat i några veckor - jag tror att det var Sofia som satte i gång den och nu är det min tur. Håll till godo!

1. Vilken typ av löpare är du? Jag är nog fortfarande en ganska nyfrälst löpare. Och så är jag en sån som gärna vill övertyga alla andra om det fantastiska i löpning!
2. Hur länge har du löpt?
2004 bestämde jag mig för att lära mig springa. Jag kämpade i några månader och sedan sprang jag 6 st 5 km-lopp den sommaren med allt bättre tider och var ganska nöjd med det. Efter det sprang jag 5-6 km typ två gånger i veckan under maj till oktober i några år men utan att tycka att jag var en löpare. Det var först 2011 när jag hade löpningen som redskap för att komma ur min utbrändhet som jag blev en löpare på riktigt. Började lära mig mer om löpning, springa längre, springa intervallpass och sånt.

3. Hur mycket löper du per vecka?Varierar hej vilt. Allt från 1-5 mil per vecka beroende på vilka andra träningspass som är prioriterade och vilka lopp som står på programmet.
4. Vilket är ditt “feelgood” tempo?
Jag kan mosa på hur länge som helst i 6:15-6:30-fart och älskar att köra långa långsamma pass i lugnt tempo. På kortare distanser (5-10 km) kan 5:00-5:10 vara rätt skönt också.
5. Vad måste du ha med dig på ett pass?
Pulsklocka. Det är egentligen det enda måstet för mig! Sedan har jag i princip alltid mitt ICE112-armband för säkerhets skull och på långpassen vätskerygga, lite proviant, elastisk linda och telefon.
6. Varför springer du?
För att jag kan. För att jag fortfarande är så sjukt imponerad över att jag KAN och att det går! Och för att det är så enkelt. Bara att dra på sig dojorna och köra liksom.
7. Har du någon gång ljugit för att få springa?
Det har nog hänt, ja ;-)
8. Hur ofta köper du löparskor?
Några gånger om året.
9. Var/hur handlar du din löputrustning?
Både på nätet och i fysiska butiker. Fast just nu har jag köpstopp och köper bara det som är allra mest nödvändigt!
10. Dygnets bästa springtid?
Jag gillar förmiddagsspring. Rejäl frukost som får sjunka undan lite och så ut och köra.
11. Hur ofta tävlar du?
Periodvis jättemycket, periodvis inte så mycket. Förra året betade jag av 12 lopp under året, i år blir det förmodligen något färre så kanske nåt lopp per månad under säsongen ungefär.
12. Vilken är favoritdistansen?
Jag gillar milen bättre än 5 km och jag älskade att springa marathon. Jag ser fram emot att testa längre distanser!
13. Har du ett mantra som du rabblar i huvudet när du blir trött?
Jag brukar repetera teknik. Hela kroppen uppifrån och ner. Upp med huvudet, spänn av i axlarna, kolla armpendeln, bålstabilitet, fram med höften, fram med höften, fram med höften (problemområden måste man fokusera extra på!), stegfrekvensen, lutningen, upp med huvudet....
14. Springer du helst i grupp eller ensam?
Både och. Det kan vara jätteskönt att springa långpass ensam men betydligt trevligare i grupp. Intervaller är absolut roligast i grupp!
15. Hur återställer du dig efter ett långpass?Äter och slappar. Är ofta extremt törstig efter långpass så det brukar gå ner en hel del kall vätska och Resorb Sport om jag kommer ihåg. Lite mjuk stretch och arbete med foamroller samt liniment om det behövs nånstans.
16. Vilken snabbhetsträning föredrar du?
Intervaller i grupp, absolut! Och helst korta intervaller eller backintervaller - intervaller på 4 minuter eller längre är typ döden...
17. Vilket lopp drömmer du om att springa?Swiss Alpine!
18. Vilken kändis skulle du helst vilja springa med?
Jag vill jättegärna springa ett långpass med MarathonMia och hinna ta del av all hennes ultrakunskap. Och så vill jag springa korta intervaller med Abeba Aregawi!
19. Vilka tre till fem löp/träningsbloggare utmanar du att fylla i den här listan?
Väldigt många av de löparbloggar jag läser har nog redan fyllt i listan. Men jag utmanar:
Nellie
Helena
Lisa
Linda

Inga kommentarer: