lördag 10 maj 2014

NMT: Veckans intervallpass - check!

Dagens NMT-pass innebar helt praktiskt att veckans intervallpass också blev avbockad. Typiskt bra :-)

Det var Joakim som höll i passet och det passade mig alldeles utmärkt. Det regnade i princip hela natten men blev soligt och fint under träningen så vi fick skala av oss lite kläder på vägen - fantastiskt! Som uppvärmning körde vi en del löpskolningsövningar på grusplan och så parövningar där vi sprang från mitten och ut, tillbaka in till mitten för att göra en övning tillsammans och springa igen. Vi körde armhävningar, upphopp och knäböj på det viset. Sen ställde vi upp och begav oss ut i backarna.

Nere vid bäcken körde vi ytterligare lite parövningar och ett gäng burpees (straff för de som kom sent, men kollektiv bestraffning såklart) innan vi jägarmarscherade oss en bit bort på asfaltsvägen för att köra intervaller. 30-60-90 stod på schemat, 5 repetitioner. Det är alltid en favorit att köra intervaller i grupp men i dag var det alldeles särskilt bra. Jag hade nämligen helt grymt tryck i benen och spänst i steget så jag kände verkligen att jag kunde ta ut mig ordentligt på intervallerna och mjölksyran sista 10 sekunderna på 60 och 90 var inte nådig. Helt underbart! Inte blev det sämre av att solen kikade fram när vi låg där och mosade på och peppade varandra heller :-)

När vi var klara med intervallerna fick vi vila och dricka vatten innan det var uppställningsdags igen. Gång framåt med avstånd på båda håll i kolonnen = jägarmarsch med slalom. Helt okej att röra på benen lite i korta intervaller! Sedan samlades vi på gräsplan där det låg en rejäl jordhög. Nu var det tävlingsdags! Vi var två lag som skulle starta från var sin ände av jordhögen och ta oss upp till mitten och nudda en kon som Joakim hade placerat. Kruxet var att vi skulle hålla varandra på axlarna och inte släppa. Sådär lagom enkelt när man ska uppför en brant och väldigt mjuk sluttning :-) Fast mitt helt grymma lag vann med 3-0 :-D

Som sista övning fick vi köra "flimmerhåren". Ni vet, den där man ligger på rygg med huvuden nära varann och växelvis på varsitt håll med armarna upp i luften och transporterar en kamrat i taget över hela raddan. Som flimmerhåren i luftvägarna som transporterar allt möjligt annat. Det är en rätt kul övning men nu var vi extremt leriga så man fick sig en dusch av jord och lera varje gång vi skickade över en kamrat!

Efter det började nån hojta om "bäcken, bäcken" så vi fick ner och vada i bäcken en bit och krypa under bron och sen stå i plankan ett tag. Inte mig emot att vada i bäcken, skorna blev betydligt renare av det även om det blev lite klafsigt! Sen joggade vi hemåt med lite förvirring, vi lyckades tydligen ta oss ut på ett ställe där vi aldrig varit förr. Sånt händer - vi hittade tillbaka i tid, stretchade och körde 25 upphopp.

Jag är alldeles orimligt nöjd med min egen insats i dag och tänker inte göra så mycket mer nytta faktiskt. Jag tror kroppen mådde bra av att få lite "service" hos naprapat-Jimmy och massagen i onsdags var välbehövlig, allting funkar liksom mycket bättre nu. Njutbart!

Inga kommentarer: