söndag 4 maj 2014

May the 4th be with you....

Var bara tvungen att slänga in en liten referens till Star Wars-dagen, ja :-)

Och kraft, det hade jag i morse. När jag strax efter sju laddade upp bilden nedan på fejan och säkert både gav folk dåligt samvete och gjorde dem oroliga!

Men varför ska jag vara på gymmet en söndag morgon klockan sju? Är det egentligen sunt? Tyder inte det på träningsberoende, ortorexi, problem? Och varför känner jag att jag behöver ladda upp det på Facebook?

Vi kan ju ta det i ordning. Det är bra för min kropp att jag avverkar två styrketräningspass med fokus på löpning varje vecka. Det hjälper kroppen att hålla ihop och gör mig till en starkare löpare. Denna vecka hade jag hunnit med ett pass och jag vilade i går. Så jag skulle ändå träna i dag. Och eftersom jag gick och la mig strax efter Gladiatorerna i går kväll vaknade jag ändå strax för sex, för så funkar min mat- och sovklocka. Så ge mig bara en enda anledning att jag inte skulle ta chansen och sticka till gymmet när det är alldeles folktomt och jag kan få njuta av mitt "lekland" i lugn och ro? Det var helt fantastiskt att ha gymmet alldeles för sig själv. Det händer inte så ofta - men jag ger mig själv möjligheten när den finns.

Och varför jag behöver ladda upp det på Facebook? Tja, det är lite av en känga till de som aldrig tränar. Som på allvar tycker att jag är sjuk i huvudet och att det är idiotiskt att ta 100 kg i marklyft och springa marathon. Bra, nu fick de ännu en anledning att skaka på huvudet över min dårskap! Och samtidigt en vinkning till träningsnördarna som själva skriver inlägg om långpass eller annan träning. Det är okej - vi är flera :-)

Passet gick riktigt bra. Jag hade laddat perfekt både mentalt och på matfronten - bra mat i går kväll, pimpad frukostgröt och en dos aminosyror före passet. Flow, kraft, explosivitet. Frivändningar som börjar bli en riktig favorit. Djupa knäböj som jag bara ÄLSKAR att köra i racket på Värnhem för det är så lätt att se att djupet är korrekt. Två övningar för övre rygg enligt Jimmys instruktioner. Boxjumps med lite extra höjd - extremt jobbigt men det går. Och så körde jag utfallshoppen med 1 kg hantel i varje hand vilket var betydligt jobbigare än att köra utan. Mycket värre än jag trodde. I pauserna mellan utfallshoppen körde jag lite discoträning för biceps och triceps bara för att det är kul. Och så lång stretch. Ett äkta lyxpass

Måste bara visa den här bilden på skivstångslastningen som min hjärna tycker är perfekt! Vikter i fallande ordning. Att det täcker över att jag smygökar och smygökar för att närma mig 40 kg i frivändningar är en annan sak....

Kvart över nio var jag hemma och redo för min andra frukost. Perfekt start på dagen. Jag hade funderingar på att springa en sväng nu på eftermiddagen men med tanke på Vårruset i morgon så vilar jag benen och har fixat med lite andra grejer i stället. Till exempel har min älskade guldväska från Stadium nu gått i graven och hela gympackningen är överflyttad till en ny sportbag. Förhoppningsvis blir det lite mindre kaos i väskan nu. Man kan ju alltid hoppas...

Kommande träningsvecka kan bli lite utmanande. Jag har inte hundra koll på jobbschemat och har inte riktigt hunnit planera än, men det löser sig väl. Jag är inbokad på ett pass i buren på fredag i alla fall och så handlar det om att få in två styrkepass i tillägg till det, springa en del (Vårruset, B.A.B.Y.-träning och ett långpass blir det väl) och köra lite rörlighet. Borde inte vara så svårt egentligen.

Inga kommentarer: