onsdag 14 maj 2014

Vardagens små livräddare

Den här veckan går det undan. Jag har precis gjort min tredje kväll som instruktör - i morgon är det på't igen. Jag ska hinna jobba också och träna själv och umgås nåt lite med Joakim och mina katter och det är helt klart en bonus om jag hinner äta och sova lite också. För att det ska funka finns det ett antal "livräddare" som hjälper mig att få vardagen att hänga ihop. Smarta strategier och prylar som gör att vissa saker tar kortare tid. Kanske kan du ha nytta av dem.

1) Preppa dagen innan!
Förberedd frukostgröt, framplockade kläder, packade väskor, förberedda mellanmål i kylen. Det tar 5-10 minuter på kvällen men har tredubbelt värde på morgonen när åtminstone jag är betydligt mera korkad.

2) Träningsväskan är förberedd
I min träningsväska finns det mesta jag behöver för träningspasset. Om jag slänger ner en uppsättning kläder, en handduk och ett par rena trosor är jag redo för träning inkl. dusch och fix efter. Det tar max 2 minuter. Jag behöver aldrig leta efter träningskort, hänglås, skor.... allt bor i väskan. Smidigt!

3) Mellanmål på jobbet
Lite varierande kvalitet här. Ibland är jag jättekompetent och fyller kylen med smoothies, pålägg etc och ibland så kör jag på standardsortimentet: Nötmixer, bra bars och en kaka mörk choklad ligger alltid i skrivbordslådan. ALLTID. Bra livräddare.

4) Bra restaurang på jobbet.
Jag vet. Jag borde vara sådär superpräktig och fixa vettiga matlådor med optimal näringsfördelning etc men nä, jag orkar inte, jag tycker inte det är roligt. Vi har en bra restaurang på jobbet. Jag får schysst käk för ett vettigt pris (viss subventionering från arbetsgivaren) och dessutom en massa rätter jag inte brukar laga hemma. Ytterligare en lifesaver.

5) Tre ultimata skönhetsprodukter som spar tid
Kanebo 38-graders mascara. Sitter som berget hela dagen, gnuggas sen bara av i duschen utan ytterligare pill och fix. Perfekt.
Ansiktsrengöringsolja. Gnugga i ansiktet medan duschen blir varm, skölj av i duschen (medan du gnuggar lite på ögonfranserna så mascaran ryker). Smink och svett, begone - utan uttorkning.
Duschkrämer med olja. Just nu Lush The Olive Branch. Tvättar rent och återfuktar lite så jag slipper kladda med lotion och grejer efter varenda dusch. Och face it, det blir många den här veckan!

6) Färdig mat i frysen. Färdiga matkassar. Förberett.
Några burkar med t ex köttfärssås, nån gryta eller annat som går kvickt att värma. Bra bröd (jag gillar Fazers rågkusar t ex) blir helt okej mat tillsammans med ett kokt ägg, lite pålägg, en skalad morot. Färdigkokta ägg i kylen - koka några extra, de går oftast åt. På mackan eller i tonfiskröran eller bara rakt av som mellanmål. Ägg är bra grejer.

Och så det allra viktigaste mitt i all effektivitet: KRAMAS! Mycket och ofta. Det blir bättre så!

I dag har jag cyklat till jobbet, jobbat, cyklat hem. Gjort praktiska saker vid datorn (betala räkningar, svara på mail, organisera inbox). Planerat och hållit NMT-pass med tema backintervaller. Roligt, svettigt - för alla involverade. I morgon jobbar jag hemifrån vilket också kan vara en räddare i nöden såna här veckor!

Inga kommentarer: