tisdag 23 september 2014

B.A.B.Y. tisdagar är de bästa tisdagarna!

Okej. Så livet är rätt så ansträngande just nu och det suger fett att mina bihålor fortfarande är helt igenpluggade, att jag inte kan andas och blir tokandfådd bara av att cykla en kort bit. Men man kan ändå inte låta bli att bli glad när man får instruera dessa glada tjejer!





Vi skolar ju in nya instruktörer för tillfället - alltså, vi andra fick ju inte så mycket inskolning utan det var bara att köra på. Men när vi nu ska lämna över det vi har byggt upp så försöker vi verkligen säkerställa att även nya instruktörer levererar en träning som vi känner att vi och B.A.B.Y. kan stå för och att de nya instruktörerna känner sig trygga i sin roll. Därför instruerar de nya tjejerna delar av passen tills de - och vi - tycker de är redo att köra ett helt pass. Inga konstigheter.

I dag var det Annas tur att leda uppvärmning och hon körde ca 15 minuter med rörlighet och uppvärmning innan jag tog över för att hålla i passets huvuddel. Jag började med att köra klassiska 3-personers-sprintstafett (bilden ovan) för att få lite fart på flåset - oftast kör vi antingen denna eller stegringslopp inför intervallerna, i alla fall när jag får bestämma!

Sedan var det dags för ett klassisk intervallupplägg som jag använder rätt ofta i blandade grupper. 4 x 2 minuter (1 min vila), 4 x 1 minut (1 min vila), 4 x 30 sek (30 sek vila). En enkel och bra stege. De första intervallerna känns rätt långa men sen blir det lättare och roligare och man kan ofta dra på ganska bra i de sista 30-sekundersintervallerna.

Vi sprang på varvet runt sjön i dag eftersom det hade parkerat sig en cirkus på - ja, cirkusplatsen. Det är lättare att vara på cirkusplatsen eftersom man hela tiden ser alla deltagare, men det är lite roligare att springa runt sjön där det händer lite mer. Jag peppade, räknade ner och rättade efter bästa förmåga och jag tror alla var nöjda med sina intervaller.

För att krama ur det sista ur benen gick vi sen på Tabata-intervaller med två olika övningar: växelvis utfallshopp och djupa knäböj med hopp. Det är ganska plågsamt att köra spänstträning direkt efter snabba intervaller, det vet jag, men det är också effektivt. Sedan ville jag köra bålstyrka men det var en kylig kväll så lösningen blev att köra i par och låta den ena jogga ner en kort bit på gräs medan den andre i paret gjorde en styrkeövning och så turas om. På detta vis körde vi simmaren, stjärnan och cykelsitups.

Vi avslutade med lite olika stretchsekvenser och sen traskade vi hemåt i skymningen. En skön kväll. Jag känner mig gladare och lättare trots att jag (fortfarande) inte kan andas!

1 kommentar:

Unknown sa...

Ett riktigt roligt pass, och jag tänker på dig varje trappsteg jag tar idag... Hahaha!