lördag 10 januari 2015

Excentriskt i dag!

PT-utbildning, dag 9 (tror jag)

Jag har tappat räkningen, tydligen. Men jag tror att det är dag 9 av 14 och vi har 5 dagar kvar. Tror, alltså - för man blir ohyggligt dagvill när alla dagar ser ungefär likadana ut och helger inte finns!

I dag har vi mest haft hälsorelaterade föreläsningar. Kostlära, ätstörningar (och besläktat material) och lite grundläggande kunskap om de vanligaste folkhälsoproblemen. Efter eftermiddagskaffet kom Anatoli och då var det dags för dagens träningsinput: Genomgång av teori bakom och teknik vid excentrisk träning, och sen upp i gymmet för att testa det i praktiken.

Dagens pass var enkelt: en dragövning, en pressövning och en benövning. 3 set om 8 excentriska repetitioner på varje, belastning minst 105% av det man klarar i en repetition. Givetvis då med kompisar som hivar upp/ner vikten så att man inte ska flytta på den själv på andra hållet.

Bänkpress var ju givet eftersom vi precis hade testat 1RM på den, och som våra två andra övningar valde grabbarna och jag latsdrag och benpress. Vi började i benpressen. Märklig känsla att ligga där och veta att den där vikten är så tung så den är kapabel att mosa dig om det skiter sig men att så fort du hojtar till så kommer dina kompisar att hiva upp vikten så att du inte avlider... Och så blir man ohyggligt trött i musklerna - och i huvudet.

Förutom att det är ganska tungt att utföra övningen så måste man vara pigg och alert när man själv ansvarar för att assistera sin kompis så det här är inte särskilt lättsam träning! Jag förväntar mig hysterisk träningsvärk i morgon och ännu mer på måndag. I morgon har vi sovmorgon och börjar först klockan tio. Fast jag somnar nog ovaggad i kväll igen!

Inga kommentarer: