fredag 2 januari 2015

PT-utbildning, dag 1

Då var det äntligen dags att ta plats i skolbänken! Vi hade tekniskt sett "sovmorgon" i dag med start först klockan tio. Fast jag gick upp med Joakim klockan aptidigt ändå så att vi kunde äta frukost tillsammans. Sen när han åkte till jobbet tog jag en morgonpromenix och kom hem och yogade lite innan jag duschade och gjorde mig i ordning för att åka in till stan.

Vår lärare på första delen (anatomi, biomekanik och sånt) heter Francois. Han är belgare. Han pratar ungefär som Sébastien Boudet. De som känner mig väl vet att jag plockar upp brytningar och dialekter snabbt som tusan. En vecka med Francois och min svenska kommer ta obotlig skada :-D Efter honom kommer en ryss....

Vi är 5 på kursen (det ska dyka upp en deltagare till om några dagar). Blandat gäng - från en tidigare friidrottare som vill bli löpcoach vid 46 års ålder men kände att han behövde lite mer koll på träningslära och biomekanik till en 19-årig hästtjej med stort träningsintresse. Så min skräck för att det skulle vara jag och ett gäng 20-åringar försvann snabbt!

Schemat är späckat. Inte nog med att vi är på plats 8 timmar/dag - så kommer man hem och ska läsa in valda delar, besvara instuderingsfrågor och göra laborationer. Glamouröst fredagsmys i dag med namngivning av skelettdelar, t ex. Helger och röda dagar - njet. Nu är det fullt ös varje dag och första tentan ligger på tisdag.

I dag har vi betat av några kapitel hälsolära (repetition från min första folkhälsokunskapskurs), lite rörelselära, skelettets anatomi, börjat på muskelns anatomi och så har vi haft ett praktikpass i bålstabilitetsträning. Man blir varse sina svagheter, that's all I can say! Jag är också väldigt glad för den tid och energi jag la på att plugga 7,5 hp Anatomi och fysiologi-baskurs förra hösten. Det underlättar att jag har sett materialet förut och dessutom är mina franskakunskaper rätt bra för att begripa terminologi på latin.

Ska vara på plats 0900 i morgon igen. Redo att ta in ny kunskap. I morgon väntar bl a Pilates och en himla massa fokus på bålen och buken....

1 kommentar:

Nellie - the Flying Hippo sa...

Verkligen späckat schema, och kul att du är igång. :) Ja tänk att du skulle bli hooked på yoga, det är lite överraskande, fast ändå inte. Kul att du också köpt boken. Kram