söndag 26 april 2015

Sköna söndag

Njaeh.. sådär skön. Lite får jag lida för mina "synder". Sen jag gick in i väggen har jag varit väldigt känslig för alkohol - inte så att jag blir väldigt påverkad, men efterverkningarna av själva "etanolförgiftningen" är betydligt värre. När det var som värst kunde jag vara jättedeppig i två dagar om jag hade druckit två glas vin till middagen en kväll, så då var jag i princip helnykterist i ett år och sen har jag liksom inte jobbat upp formen ordentligt ;-) Gårdagens margarita (en) och en öl innebär alltså lätt illamående, tungt huvud och framför allt dålig nattsömn. Går absolut att leva med men det är inte i det läget man vill gå ut och kuta 15 kilometer....

Å andra sidan kändes det sådär att ligga kvar i soffan så jag petade i mig en elektrolyttablett, drack ett glas vatten och gick ut i mina nya Salomon Sense Mantra som jag behöver bli kompis med. Började gå i duggregnet, gå och andas och få fart på cirkulationen. Ut i skogen, lätt jogg på olika underlag för att känna på skon. Sulorna lite hala på blöt asfalt, men lättsprungna på både gräs, grus och skogsstig. När jag kom igång noterade jag att jag mådde rätt illa om jag sprang på för länge i taget så då blev det korta löpsträckor men med lite högre fart och med fokus på bra teknik. Hållning, armar, lutning, fotisättning. Hög höft, avspända baksidor, tryck i steget, flyt framåt. Det var rätt roligt att tekniknörda helt enkelt!

Jag kom upp till "kossabacken", tog bakvägen genom skogen till toppen och gick hela vägen ned. Tittade upp - ska, ska inte? Klart jag ska. Sprang hela vägen upp, gick ner i den branta pulkabacken, sprang upp i pulkabacken, joggade långa backen ned och fortsatte sen hemåt med växelvis gång och jogg. Slutresultatet blev 8 km på en dryg timme och just i dag var det good enough. Lägger man ihop NMT-passet, gårdagens milpass och dagens 8 km kommer jag ändå upp i nästan 25 km som skulle ha varit veckans långpass. Dessutom gjordes två av passen i suboptimala omständigheter där jag var ganska trött och det kan ju lätt hända att det blir så nån annan gång. Bra att ha tränat på att fortsätta framåt även om man mår halvkonstigt och känner sig sliten :-)

Inga kommentarer: