fredag 3 mars 2017

TGIF. #friyay. Allt på en gång.

Liv, älskade liv. Vilka berg- och dalbanor det blir ibland. Mest bra men lite överjävligt ibland! Men nu är det fredag och jag har landat i soffan i mysbyxor och är nog i huvudsak nöjd.

Onsdagkväll med späckad att-göra-lista men bra resultat. Torsdag morgon med lite oro i kroppen, flyttade i ordning och fixade det sista och prick halv åtta knackade snickaren på och hivade in en hel hög med golv i hallen. Gomorron! Vi snackade igenom vad som skulle göras, spikade några detaljer och sen ville han jobba och jag kände att det är ju bäst att jag ger mig iväg. Det är alltid lite jobbigt att släppa kontrollen och lämna kvar nån annan i sitt hem och särskilt kanske den här dagen för jag visste att hemma var jag nog inte förrän bortåt halv åtta i bästa fall.....

Jag visste att jag skulle jobba sent, att jag behövde en riktig vilodag i stället för den inte-så-vilsamma-onsdagen och så ösregnade det. Buss alltså och bara en lätt ryggsäck med grejer. Eftersom jag var supertidig (jag hade planerat in gott om tid ifall det skulle bli nån försening eller hända nåt oväntat) parkerade jag på Espresso House med en bok och en lyxfrukost innan jag promenerade sista biten till jobbet.

Det var en helt vanlig jobbdag - efter att ha gjort klart den gick jag till In the Pink vid Centralen där jag mötte upp Tina och Nellie för en fika innan vi fortsatte till föreläsning med Ann-Sofie. En föreläsning om hållbart arbetsliv, och också om hur man kan räkna fram relevanta nyckeltal som man kan använda för att sälja in hälsosatsningar till ledningen. Awesome.

Som påföljd på detta var det helt, alldeles omöjligt att komma till ro i går kväll. Det bara snurrade i huvudet. Jag borde ha rullat ut yogamattan men hittade inget bra utrymme - alla möbler inknökade i vardagsrummet, köket med bara ett halvt golv, dammigt och dant överallt. Jag var enormt trött och borde ha somnat omgående men hjärnan var på högvarv och det blev aldrig riktigt bra fast jag körde en liten insomningsmeditation från Yogobe.

Givetvis vaknade jag redan vid femsnåret, låg och vred och vände på mig en stund men gick sedan upp, åt frukost delvis framför nyhetsmorgon och tog mig iväg till gymmet. Det var lika bra. Inte för att göra stordåd, bara för att jobba igång kroppen, hitta lite energi och kanske få rätsida på den där högeraxeln som plötsligt inte riktigt kändes som om den var med mig. Jag misstänker min ovana med att kånka träningsväskan på höger axel....

Det blev rörlighet för axlar och övre rygg och axelrotationer som uppvärmning. Latsdrag, omvända kryssdrag och liggande pullovers på boll. Jag fyllde på med smala armhävningar på bosu och så supersettade jag lite tricepspressar och bicepscurls som avslut. Det räckte i dag. Dusch och fix och mot jobbet för först frukost och sen ett räknemarathon av sällan skådat slag när jag kastade mig över det arbetshälsoekonomiska analysverktyget som Ann-Sofie presenterade i går! Förmiddagen avslutades med utvecklingssamtal (mycket positivt sådant) och sen blev det lunch, lunchpromenad, finkaffe.

Jag avslutade lite grejer och styrde kursen mot gymmet igen för kompisträning med H. Mest för att hon skulle få lite tips om hur hon ska ta sig vidare i sin träning så det blev lättare teknikträning för min del när jag demonstrerade och korrigerade medan hon nog hade ett tyngre jobb. Vi avslutade passet med en omgång "fredagsmys" à la Gyula: 21-15-9 på kettlebellsvingar och burpees. Jag tvingade mig själv att köra med 16 kg för att kolla av status eftersom jag inte har kört explosivt på länge men sprungit en del och tränat frivändningar. Gick i mål på 4:55 vilket var nytt pers på just den workouten, hurra :-D Svettiga och skakiga gick vi in och drog på oss överdragskläder och sen cyklade jag hem och mötte Joakim och ett nytt fint färdigt köksgolv. Nu är det bara diskmaskinen och VVS kvar nästa vecka, sen är köket klart.

Eller - det där med renovering blir ju aldrig klart och nu börjar jag dels bli sugen på att måla om trappan och dels måste vi göra nåt med vardagsrumsgolvet men det blir nog först när vi har lite längre ledighet. Tills vidare pågår förberedelser. Städa i bokhyllan kan en ju alltid börja med ;-)

Dusch, rena kläder, mjuka mysbyxor, mat i magen och ett glas vin passade perfekt som avrundning på den här fredagen och den här veckan. Upp och ner. Avspänt och hektiskt om vartannat, "mycket i huvudet" och ibland "mycket i kroppen". Sömnen blir onekligen lite lidande när det är för mycket som stökar i skallen och jag ser fram emot helg, lugn och avspänd nattsömn och tillsammanstid.

Inga kommentarer: