torsdag 19 december 2013

Aha- upplevelse i omklädningsrummet

Jag hade en intressant upplevelse i omklädningsrummet på gymmet i morse. Det hade egentligen varit en ganska trög morgon och jag velade lite fram och tillbaka innan jag bestämde mig för att sticka iväg och träna ett pass. Dels för att jag vet att jag hanterar stressiga dagar mycket bättre efter ett träningspass och dels för att jag ju alltid kan göra något annat på gymmet om det visar sig att tunga lyft inte riktigt funkar.

Jag stod i omklädningsrummet och bytte om efter cykelturen. Jag var ensam. Plötsligt ser jag ur ögonvrån en person och hinner tänka "oj, vilken snygg figur hon har, undrar vem det är" - vänder på huvudet och inser att jag såg mig själv i spegeln. Jag kände för ett kort ögonblick inte igen mig själv. Är det verkligen jag? Breda axlar, smal midja, vältränad rund rumpa utan minsta häng. Muskulösa ben och armar, linne som sitter åt om övre rygg men hänger löst ner över mage och rygg. Jag trodde egentligen att jag var klar med att se mina "hjärnspöken" i spegeln i stället för mig själv men tydligen inte. I morse såg jag - när jag inte var medveten om det - hur jag egentligen ser ut. Grymt. Jag har kommit så otroligt långt!

Efter att jag var klar med att beundra mig själv :-D gav jag mig ut i gymmet för att köra hatpasset. Marklyft, axelpress, dips. Inga höjdare. Började med marklyften, trappade upp och satte femmor. En på 83½, resten på 82½. Inte dåligt. Fint jobb, faktiskt. Sen axelpressen. Ingen favorit den heller men det blir bättre. Trygga fina treor på 28½. Bra. 29½ nästa, sen är vi strax på 30 ju, tjoho! Dips - stabilt nu, 5x3. Fyror nästa gång, sådetså! Och givetvis lättare varianter på alla tre övningar som ett sista superset enligt instruktion, mååånga repetitioner.

Jag tycker det är enormt segt att träna på det här viset. Vila på 3 minuter mellan seten är aslänge. Men det funkar - så fort jag tullar på vilan så blir sista repetitionen i nästa set superjobbig, när jag håller min vilotid så går det ju som det ska. Men segt är det. Jag hinner kolla på alla andra, snöra om skorna, dricka vatten, småprata... allt det där som jag tidigare klassat som ineffektivitet på gymmet står jag och gör själv. Hrmf. Men det får vara så här ett tag nu. Evighetslånga pass men turligt nog inte så svettiga just pga få repetitioner och kort vila så det går i alla fall lite kvickare att fixa till sig efteråt när man inte eftersvettas som en galning.

Efter träningen har jag jobbat-jobbat-jobbat, stuckit iväg och hämtat en sallad som jag tryckte i mig medan jag jobbade (ja, typiskt dålig stil men när man har möten som ockuperar restaurangens öppettider så finns det inte mycket annat att göra) och gått på flera möten. Hela den här veckan innebär extratimmar till höger och vänster vilket fortfarande är botten - men jag slipper göra av med så många semesterdagar för att vara ledig över jul så det finns åtminstone kompensation också. Månadsbokslutet är nästan klart och det står 9 punkter på min checklista som måste bockas av innan jag går hem på måndag eftermiddag. Måndag då det beräknas vara typ 5 personer på jobbet så det kommer definitivt vara lugnt och det brukar betyda att jag får mycket gjort.

Efter cykeltur i småregn hem (urk) har jag ätit, duschat, smort ömma muskler med liniment och gjort lite jobb med det där projektarbetet. Några timmar till så är det nog inlämningsbart tänker jag. Och i morgon är det freeeedag, gud så skönt!

Inga kommentarer: