söndag 15 mars 2015

Mitt #bloggerbootcamp2015 (långt inlägg!)


Med lite distans såhär kvällen efter är det dags att summera mitt Blogger Boot Camp 2015 - med respekt för att allas upplevelser är unika! Det har varit mitt allra bästa BBC men också det enda där jag har lyckats känna mig genuint besviken över att ha valt fel pass. Verkar det konstigt? Nej, inte alls häng med så fattar ni!

Stinne och jag ankom precis när dörrarna öppnats, checkade in, hittade varsin MEGASTOR goodiebag i skåpen och gick sen ner och kikade bland utställarna. Jäkligt lönt att vara tidiga så att vi hade "första tjing" på Under Armour's försäljning, halva reapriset! Jag köpte två sport-bh'ar, ett assnyggt linne med helt fantastisk rygg och en T-shirt till Joakim. Och sen handlade jag strumpor hos Gococo som också körde lite BBC-priser.

När jag hade lämnat av grejerna i skåpet och kom ner igen dök Mattias Sunneborn upp i Under Armours monter. Jag var rätt så starstruck - han är en av mina idoler. Veteranfriidrottare, jäkligt trevlig och ärlig (minns ni Mästarnas Mästare?) och enormt vältränad. Så jag var tvungen att få ta en bild med honom och sen snackade vi lite träning. Jag berättade om att springa ultra och han tyckte att jag borde träna lite explosivt - och gav mig ett ex av sin träningsbok, signerad! Jäkligt många bra övningar. Stackars NMT'are, B.A.B.Y. Runners och jag själv dårå.. ;-)

Klockan närmade sig nio och det var dags att börja första passet, som var Runner's Strength med Rubin McRae. En av mina absoluta instruktörsfavoriter fast jag tidigare har frågat honom hur man kan vara så jobbig när man är så liten! Runner's Strength är ett pass som körs på SATS och det består av teknikövningar (balans, löpskolning och explosivitet) och löparstyrka. En ganska så tuff start på dagen men jag älskar det hela vägen varje gång. För att Rubin tvingar mig att ge det där lilla extra och för att jag blir galet inspirerad att bli en "lean, mean running machine" som han upprepar gång på gång. Love it! (även om dagens träningsvärk förmodligen mest är Rubins förtjänst)

Nästa pass hette "slå som ett proffs" och leddes av Åsa Sandell. Vilken förmån att få lära sig boxningsteknik av ett proffs! Åsa sa exakt samma saker som Anatoli sa på PT-utbildningen (han vet alltså vad han pratar om) och jag lärde mig helt galet mycket. Och så var det grymt kul dessutom. Mera kärlek till det passet.

Sista passet före lunch var ett av dem där jag insåg att jag valt fel. Jag hade valt en bloggshopp med La Linda som pratade om det här med branding i bloggen. Och det var en jättebra föreläsning MEN när jag kom ut därifrån såg jag sista delen av passet BOOM med Anna Sunneborn och jäklar i min låda vad jag hade velat vara med på det i stället. Explosivitet, snabba fötter, friidrottsfys - ååååh..... Som vanligt på BBC hinner man inte med allting och jag vet att jag behöver den där föreläsningen före eller efter lunch för att orka, så ur energisynpunkt var det rätt beslut - bara att Annas pass såg så himla kul och inspirerande ut!

Lunch - en god pastasallad med kalkon, keso och melon - och lite vila. Lunchföreläsning med Enzymatica och Torstein Stenersen som jag återkommer till i ett senare inlägg, och så dags att klä sig för utomhuspass.

"Alla kan springa" stod på programmet och vi lovades pulshöjning och löparstyrka. Det här passet fick mer karaktär av inspiration än ett egentligt träningspass och jag tror att jag borde ha valt ett av de mer avancerade löppassen och trott lite mer på mig själv om jag ville ha träning. Det blev en lugn jogg ner till ÖIP, sedan testsprang vi beep-test som ett exempel på pass man kan göra med "små resurser". Det var roligt att testa men jag kände mig inte motiverad att springa som en galning och hoppade av vid nivå 6 och joggade lugnt i stället. Lugn jogg tillbaka med en paus för lite teori om löparstyrka, tyvärr räckte inte tiden till för att köra igenom övningarna ordentligt. Sammantaget blev passet bra inspiration och tips till träning och en bra uppmjukning av musklerna infor sista passet. Men med facit i hand hade jag hellre kört Anna Sunneborns pass och gått på en föreläsning efter lunch. Får skylla mig själv som tror att jag orkar mindre än jag gör och komma ihåg det nästa år!

Sen blev det död-och-helvete-fys med Tauff Roots under ledning av Madelinn Fernandes och Usama Aziz. Så otroligt kul och jobbigt! Vi skulle jobba i par och jag hamnade hux flux i par med Leila Söderholm, så kan det gå ;-) Vi hade hursomhelst väldigt roligt. Efter en ganska tuff uppvärmning körde vi övningar i block om en parövning, en brottningsövning och en individuell pulshöjare. Jag fick med mig massor av roliga parövningar, mycket glädje och lite blåmärken :-) Också en av dagens höjdare alltså!

Sista passet för min del var Yinyoga. Inte utan lite ångest för yinyoga är jobbigt, det där med att vara stilla i positionerna har jag svårt för! Sofie Ringberg från Yogobe gjorde ett fantastiskt bra jobb, jag kämpade lite med höftböjarna som vanligt men för övrigt var det ett skönt och välbehövligt pass och så älskar jag de yogamattor med tryck som Träningsevent har tagit fram till oss!

Efter yogan var det dags för dusch och fix och buss till efterfesten. En lugn och sansad efterfest måste man säga, alla är alltid jättetrötta! Vi fick kycklingsallader med extra kyckling av Max och glass från Ben&Jerry's, det var prisutdelning och musikquiz och ett fantastiskt sambauppträde. En riktigt rolig kväll och som bonus satt David Felhendler från Löparakuten vid samma bord och ställde till och med upp på att skjutsa hem oss eftersom Stinne bor på rätt håll.

Väl hemma var det dags att packa upp en generös goodiebag, prata igenom dagens intryck och dricka en kopp kvällste innan läggdags. En fullmatad dag som jag behöver smälta lite till men det kommer fler inlägg om viktiga teman. Som att hålla sig fri från förkylning, att förebygga självmord och sånt.

Min takeaway från årets Blogger Boot Camp är dubbel: Jag ska tro på att jag orkar för det gör jag, och det går alldeles jättebra att prata med "kändisar" trots att jag blir lite starstruck - de är faktiskt bara människor och de vill gärna prata!
Tack alla sponsorer för generös goodiebag!

2 kommentarer:

Anna Sunneborn sa...

Hej Pernille.

Kul att du gillade mitt pass, men tråkigt att du inte var med.

Dra i hop ett gäng sköna lirare så kommer jag till Malmö och kör ett likadant pass.

Önskar dig en fin dag // Anna Sunneborn
www.annasunneborn.se
Instagram: annasunneborn

uppochhoppa sa...

Bästa bästa Pernille, ja, du är bara så bäst. KRAM!

(tar mig upp ur bbc-dimman)