torsdag 26 mars 2015

Motivation till träning

Just nu vilar jag. Vilar faktiskt ganska koncentrerat - dvs jag tränar inte, men jag rör på mig när jag instruerar och jag cyklar till jobbet. Men organiserad träning sysslar jag inte med utan ger kroppen tid att komma tillbaka efter två förkylningar nästan direkt efter varann som är ett tydligt tecken på att nåt inte riktigt är helt hundra. Inte för att jag inte är motiverad - jag längtar efter tunga utmanande pass i gymmet och flåsiga löppass. Men först när kroppen är redo att ta dem till sig! Så då tänkte jag tipsa lite om motivation så länge!

I kväll har vi haft PT-kväll på gymmet. Det innebär öppet hus där alla som vill kan komma och prata träning med oss personliga tränare, göra en fettprocentmätning på vågen, få hjälp med en övning, boka konsultationer m.m. Under PT-kvällen pågår även en tävling och dagens tävling handlade om att ge sitt bästa motivationstips. Här är några av mina:

Gör träningen rolig. Se till att du har schyssta träningskläder, belöna dig med ett nytt plagg efter ett visst antal pass, ha lyxig duschkräm i träningsväskan så att det blir lite extra trevligt att duscha efter passet.

Ha ett mål med din träning och ta hjälp att komma dit - en löpcoach, en PT eller nån annan utomstående kan hjälpa dig att springa loppet på drömtiden, lyfta tyngre eller..... Dröm stort!

Variera din träning! Gör inte samma saker hela tiden. Har du tröttnat på gymmet - prova ett utegym eller utomhusträning. Är du less på att träna ensam - träna i grupp eller teama med en kompis så att ni hjälper varandra sköta träningen.

Gör något läskigt! Anmäl dig till ditt längsta eller tuffaste lopp, kanske ett hinderlopp, gå på träningsevent eller workshop, prova något helt nytt som du inte gjort förut. Boka och skriv in datumet i din kalender så vet du att du måste vara i din allra bästa form den dagen. Det motiverar till att sköta träningen!

Sist men inte minst: När du tränar, så gör det med kvalitet. Fokusera på det du gör, låt allt annat vila under tiden. Då får du resultat - och inget är så motiverande som att se resultat :-)

Inga kommentarer: