måndag 10 september 2012

NMT - spyfysvarning

Det var Polis-Daniel som hade dagens pass och det var faktiskt lite spyfysvarning på det. Det formligen dräller in nya NMT'are och i dag var vi - om jag har räknat rätt - 22 deltagare på passet. Vi inledde med löpning på två kolonner och framme vid cirkeln runt cricketplan delade vi på oss så att man sprang varsitt håll runt cirkeln. När man mötte sin kompis var det dags för 10 upphopp, sen vändning och tillbaka på samma håll vilket ju så fiffigt innebär att den som springer snabbast får springa en längre sträcka. 10 armhävningar, sen 10 situps medan vi väntade in resten.

Sen körde vi uppvärmningsövningar av olika slag på gräset. Höga knän, spark i baken, låg skipping och "masken". Lite övningar två och två, växelvis hoppa bock och krypa mellan kompisens ben samt djupa knäböj där man höll kompisens händer.

På det följde ett konditionstest, tre varv runt cirkeln som är ungefär 400 m. 4:33 blev min tid på 1200 m och det får jag erkänna att jag är rätt nöjd med. Det var liiiite stumt i benen efter helgens övningar, första varvet flöt på kalasbra men sen blev det ganska jobbigt.

Nästa stopp var en lagstafett. Vi skulle jobba 4 och 4 (eller 5 i några grupper för att få ihop det). 3 skulle bära den fjärde personen (den femte fick springa bredvid) upp för en backe, sen springa ner och köra 5 burpees per person i laget. Detta skulle göras 5 gånger, vi som var 4 i laget fick alltså bära en person två gånger. Och eftersom det var 5 burpees per person kunde nån göra lite extra så att den som var lite trött slapp göra så många. Det var riktigt kul och väldigt svettigt - och jag är supernöjd med att mitt tjejlag kom tvåa, slagna endast av ett rent grabbgäng. Vi var superstarka och grymt bra på att peppa varandra. Sen stod vi i plankan i evigheters evigheter, gjorde 50 rygglyft och en miljon repetitioner av bensaxen.

Som om vi inte hade sprungit tillräckligt var det nu dags för konceptet "löpning i eget tempo" fram till bron, fast på så vis att när man kom fram till bron skulle man vända och springa tillbaka till den som låg längst bak, sen till bron igen, sen vända tillbaka till den längst bak tills alla kom i mål. Lite offroad-löpning på kolonner på det, mera planka, en aplång ålning i skogsterräng med kottar och grenar och så armhävningar. Armhävningar efter ålning måste vara den överlägset mest sadistiska kombon som finns. Jag är helt slut i hela framsidan efter ålningen och kan omöjligt hålla ihop kroppen till armhävningar efteråt!

Som allra sista övning fick vi sprinta tillbaka till starten och jag kan lova att jag hade inte mycket sprint kvar att plocka fram. Helt härligt slut! Men vi hade ju upphoppen kvar och det blev 40 st i kompisformation. Det märktes att alla var ganska möra i benen... Stretcha fick vi göra själv och sen var det dags att åka hem och slänga kläderna i tvätten och sig själv i duschen. Och så MAT.

Nån optimist frågade om jag skulle ha vilodag i morgon men jag undrar om inte jag ska ta och klämma in ett litet crossfit-pass på förmiddagen faktiskt. Det känns som en typiskt bra ide :-)

Inga kommentarer: