måndag 31 december 2012

Årskrönika 2012 - det kan hända mycket mellan midsommar och jul!

Sista dagen på 2012 och dags att skriva en sammanfattning av året som gått. Ett år som bjöd på en himla massa överraskningar och spännande upplevelser, en rejäl skjuts inom personlig utveckling och ganska mycket träning.

Kort sammanfattning av årets träning: Jag har sprungit 98 mil i år. Jag har spenderat ungefär 475 träningstimmar, varav 115 timmar är löpning, 96 timmar är NMT (plus lite fighter fitness i början av året) och knappa 69 timmar är styrketräning. Knappa 10 träningstimmar i veckan alltså, helt okej statistik!

Januari var en månad då jag sprang över 9 mil och fick nya tuffa styrketräningspass av coachen. Jackie, t ex. Jag laddade för NMT-provapåpass, jag var på utbildning i Stockholm och roddade med logistiken i att ha bra mellanmål i hotellkylen och att peta in träningspass lite här och var.

I februari inledde jag min intensiva kärleksrelation med NMT. Första provpasset den 4 februari i 15 graders kyla och jag var såld. Blixtförälskad. Klarade av ytterligare en utbildningsmodul i Stockholm och flera träningspass av olika slag. Sen gick jag på NMT-provapåpass en gång till bara för att kolla om det fortfarande var kul. Den här gången i plusgrader och sinnessjukt mycket lera. Fast jag var lika toklycklig ändå. Jag hade med mig J som höll på att avlida och han proklamerade ganska tydligt att det där fick jag minsann ha för mig själv. Vilket senare skulle få ödesdigra konsekvenser ;-) Februari avslutades med det första "riktiga" NMT-passet en regnig måndag på Bulltofta.

Sen blev det mars. Sista utbildningsmodulen i Stockholm och kändisspaning innan Melodifestivalen. Cirkelfys, mera crossfitinspirerade träningspass, vårkänslor. Jag blev allt mer fascinerad av att utmana mina egna (mentala) begränsningar både i gymmet, på NMT och i löpspåret. Hann också med en snabbresa till Oslo och lite skidåkning på Holmenkollen.

April var rätt händelserik. Jag började springa med Joakim, jag var på Blogger Boot Camp, jag gjorde ett eget träningsläger av påskledigheten med dubbla träningspass så det stod härliga till. J och jag var i Stockholm och sprang Spring Cross (lerigt!), jag fyllde år - och så ramlade jag av en häst och skaffade mig en spricka i revbenet vilket spolierade min halvmarapremiär. Surt! Tröstköpte fivefingers under min påtvingade vila.

I maj var det rehab som gällde. Kunde inte springa, inte NMT'a, inte gymma. Jag gick och gick i mina fivefingers. Och tjurade och käkade smärtstillande. Men med naprapatens godkännande började jag styrketräna försiktigt ungefär två veckor efter djupdykningen från hästryggen. Nån vecka senare kunde jag börja springa korta sträckor och vågade mig tillbaka till NMT - och vilken lycka! Jag gjorde comeback på hästryggen och hakade på Veckoutmaningen. Servade J när han maratondebuterade i Köpenhamn och var på teambuilding med jobbet.

Juni, snart halvvägs. Mycket NMT, 3-4 pass vissa veckor. Inte så mycket löpning eftersom det blev NMT i stället. Inte var jag på gymmet heller, men jag hade rätt kul! Stenåldersträningsdag med Jonas Colting i Borås var en inspirerande upplevelse. Jag spontansprang Salomon Trail Tour i Kristianstad och bara njöt - och så var J och jag på semester i Österrike där jag blev MTB-frälst. Många träningstimmar i juni månad och ganska varierad träning!

Juli inleddes med känningar av löparknä som orsakades dels av alldeles för lite styrketräning och dels av att jag inte längre behöver pronationsskor utan neutrala skor. Det var premiärträning på hinderbanan i Revinge. Jag var på tjänsteresa i Tyskland, kom hem och mötte upp Joakim för en kvällsjogg där vi planerade ett eget träningspass NMT-style som vi körde med några kompisar dagen efter. Vi sprang på Skåneleden i Skrylle, vi körde egna pass på hinderbanan i Revinge på vackra sommarkvällar och vi sprang långpass och snackade skit. I juli fick jag ihop 133 km löpning, jagade alla NMT-pass som erbjöds och så körde vi egna pass också.

Semester i augusti. Först en träningshelg hos Spartan i Motala som gav mersmak.Coachen gjorde slut med mig och lämnade över min träning till PT-Malou. Sen var jag hemma en vecka och avslutade med halvmaradebut i stekande sommarvärme. Klarade mig inte under 1:50 men tyckte det var godkänt ändå - och våra NMT-kompisar var världens bästa hejaklack! Sen packade J och jag bilen och styrde mot Sälen för löparläger med Running Sweden där jag spenderade samtliga kvällar i soffan chattandes med Joakim. Oh well.... Vi kom hem från Sälen och jag drabbades av insikten att jag nog faktiskt hade blivit kär i min löparkompis. Det var omtumlande, traumatiskt och tog ett tag att landa men augusti slutade med att jag lämnade J, min man.

September var givetvis inte heller särskilt lugn. Mera NMT förstås. Nya träningspass från PT-Malou. En finfin löparhelg i Halmstad tillsammans med Suzan och en massa andra bloggare. Nytt personbästa på milen på I Form-loppet, en tjänsteresa, två hinderbanepass med Femkamps-Daniel och så outade jag lite mer offentligt att jag hade lämnat J och flyttat in hos Joakim.

I oktober fokuserade jag på att fylla på energiförråden. Det blev inte så jättemycket löpning, bara precis så att det räckte för att klara av Yddingeloppet på nytt personbästa - Joakim rehabiliterade löparknä och det var fullt ös konstant. Jag var i Stockholm en kortvecka, gick en Spartan-utbildning, sprang Hässelbyloppet och umgicks med kompisar. Vi tittade på lägenheter, lagade mat, gick på matmässa och försökte landa i nån slags vardag - och köpte en bostadsrätt.

November inledde jag med två veckors vila från löpning. Jag styrketränade, NMT'ade, var på fyratimmarsmarsch i Skrylle med NMT-gänget, och så inleddes Holiday Running Streak den 22 november. Annars blev november lite av en "transportsträcka" mot december och stundande flytt, det hände faktiskt inte så himla mycket.

December har gått vansinnigt fort med datumet 20 december lysande i den mentala kalendern. Jag har sprungit varje dag, gått på NMT, jubelsprungit i nysnö, roddat ett eget NMT-pass en dag då allting gick fel och det inte kom nån instruktör, fått två nya underbara styrkepass av PT-Malou som verkligen utmanar mig, firat jul två gånger och så har vi flyttat in i bostadsrätten.

Det behöver inte hända lika mycket mellan jul och midsommar som mellan midsommar och jul. Jag har inte hunnit spåna på målsättningar för 2013 än men några bra grejer ska jag nog hitta på.

Gott Nytt År!

Inga kommentarer: