torsdag 7 juni 2012

Stenåldersdag med Jonas Colting

Det här är "blogginlägget som kom av sig" ungefär. För jag har helt enkelt inte prioriterat att sitta ned och lägga en kvart på att skriva det! Men nu så. Jag har också hittat bilderna i kameran - tyvärr får jag ju meddela att jag inte hade med mig kameran ut i skogen men jag hittade annat kul att fotografera.

Så. Vi träffades alltså på PT-huset som är ett nybyggt gym i Borås (öppnade september 2011). Pasi Salonen är delägare (dagens kuriosa?). Gymmet har fokus på funktionell träning och det finns inga av alla de vanliga "maskinerna" som vi känner till. Det finns roddmaskiner och nån elliptical-variant, en kabelställning och en stakmaskin, men annars är det fria vikter, kettlebells och sånt som gäller.

Dessutom fanns det ett utomhus"gym"
Och så det ganska berömda "djungelgymmet" som jag tyckte var världens coolaste lekplats! Önskar att nåt gym i Malmö skulle satsa på samma sak, så roligt det hade varit!


I övrigt var gymmet fräscht och fint med en liten bar/restaurangdel där vi fick förmiddagsfika och lunch, en konferensavdelning och trevliga omklädningsrum.

Jonas inledde dagen med att berätta om schemat och pratade sedan lite om biomekaniken i barfotalöpning/löpning i minimalistiska skor. Eftersom första passet skulle börja med löpskolning och teknikövningar men i övrigt skulle bestå av "stenålderspromenad" så bestämde jag snabbt att köra det passet i Fivefingers. 

En kort biltur ut till Almenäs följde och sedan ställde vi upp för inledande teknikövningar på en fin gräsmatta. Vi började med den klassiska "falla fram från vristerna"-övningen för att hitta löpsteget. Sedan följde några varianter på dubbelsteg där vi snabbt drog upp benet två gånger efter varandra. Varken högt knä eller häl i baken utan nåt mittemellan där foten dras rakt upp under höften. Sedan följde en kombination av två häl i baken och två knälyft, byt ben. Inte helt lätt - men bra för att få snabba reaktiva fötter och vrister tydligen! 

Efter detta jobbade vi lite med rörelsemönster, sittställningar m.m. Mycket av det här kände jag igen från NMT, men det roliga var att sätta ihop rörelserna - t ex baklänges kullerbytta till ålning. Eller ålning till knägång till gång till löpning. Väl matade med olika förflyttningssätt drog vi sedan ut i skogen och lekte! Över allt som är högt och under allt som är lågt (dvs ungefär som på NMT) var devisen. Över stenar, hoppa ned och landa mjukt, parera med kullerbytta, klättra över stora stenblock, ta sig nerför brantar (skalbaggegång/krabbgång är vansinnigt praktiskt i det läget), balansera på stenar över en bäck m.m. Det var väldigt roligt och jag märkte hur det i takt med att det blev brantare och brantare blev mera och mera självklart att använda sig av både händer och fötter. Jag som knappt kan krypa och inte kunde åla före NMT blev plötsligt fyrbent utan problem. Kul! 

Det var definitivt det här första passet som jag tyckte var roligast och mest givande - att man kan göra så mycket kul i en skog! Sen att naturen var fantastisk och att vädret var med oss var ju en bonus förstås. 

Trerätters lunch fick vi när vi var tillbaka på PT-huset efter ett pass på två timmar. Fetaost, parmaskinka, tomat och oliver till förrätt. Nån marinerad rostbiff, blandsallad, kokt blomkål och broccoli och en otroligt god örtsås till huvudrätt. Avslutade med en enkel men god efterrätt - en klick fet yoghurt med lite honung på, lite olika bär, och en chokladbit med torkad frukt och nötter. Sen fick vi idissla maten i en halvtmme innan det var dags för eftermiddagspasset!

Vi åkte ut till en annan skog där vi testade på olika mera styrkebetonade träningsformer, oftast som cirkelpass. Vi jobbade med tekniker för att flytta, bära och lyfta tungt (timmer är bra!), testade släggan mot stubbar och döda träd, körde övningar med rep (dragkamp etc), backspurter, bar varandra på ryggen m.m. Inte så olikt NMT heller. Som oftast visade Jonas ett gäng övningar på ett område och så fick vi jobba själva med övningarna i mindre grupper, som cirkelträning, medan han kutade runt och peppade och instruerade. Totalt sett gav det ganska bra träning - men jag undrar vad grannarna skulle säga om jag vandrade ut i skogen med ett rep och en slägga med mig.... 

Vi avslutade lite kort hemma på gymmet med att gå igenom träningsfilosofin. Kör mycket lågintensivt (dvs stenålderspromenaden), lyft tungt, och lägg in korta intensiva spurter. Det är ett bra sätt att bygga upp kroppen på - enligt Jonas Colting. Jag hade en jätterolig dag och blev väldigt inspirerad till att fortsätta stärka mina ben och fötter med Fivefingers i alla fall! 

Sista bilden - ett härligt enkelt träningsredskap från djungelgymmet. Borde inte vara så svårt att kopiera... 

Inga kommentarer: