onsdag 6 juni 2012

Tur eller skicklighet? Eller båda?

Det beslutades hastigt och lustigt att dagens dressyrlektion i stället skulle vara en uteritt eftersom det var fint väder. Så det var bara att dra på sig säkerhetsvästen och hänga på. Jag var egentligen jättenöjd med att stå uppskriven på Claudina som är hemskt rolig att rida dressyr på, men jag var inte alls lika pigg på att ha henne på en uteritt. Damen tenderar nämligen att bli väldigt pigg på gränsen till överladdad ute....

Den här gången hade hon dock gått en hopplektion innan så jag tänkte att hon kanske hade hunnit springa av sig den värsta energin. Och det gick hyfsat smidigt i början så jag hann slappna av lite - sen kom vi till uppförsbacken där vi ofta galopperar just för att hästarna ska få springa av sig lite. Skulle hästen få för sig att bralla och slå bakut så sitter man lite säkrare i sadeln i uppförsbackarna nämligen. Fast det hindrade inte Claudina. Hon inledde galoppen med att slå klackarna i taket ordentligt och sedan fortsatte hon bralla i vart fjärde steg. Jag fick hojta på gruppen att vänta medan jag samlade ihop mig och hästen och sedan kommenderades galopp vidare uppför. Det hjälpte inget vidare med stoppet men jag hade åtminstone hunnit få kläm på att jag inte skulle försöka ställa mig i lätt sits alls utan bara sitta ner och rida framåt för allt jag var värd.

Det blev ungefär likadant på varje galoppsträcka och så fort nån häst framför fick för sig att skygga eller skutta lite tog Claudina det som världens bästa ursäkt att bralla ordentligt. Gärna en rejäl bakutspark och sen när jag tog tag i henne och red framåt så lättade hon lite fram också och hotade med att stegra sig. Trevligt humör på den damen! Inte så njutbar uteritt alltså men ganska nyttig för att konstatera att jag faktiskt sitter fast i sadeln även om hästen gör sitt bästa för att bli av med mig. Skitunge ;-) Fast jag undrar om det var mest tur eller skicklighet!

Bonus: Jag har redan varit ute i 1½ timme i dag så veckoutmaningen är nästan avklarad!

Nu har jag hunnit med tre minuter under duschen medan laxen stektes i ugnen och potatisen kokade (bra planering där, heja mig!) och har laddat med en rejäl portion mat inför NMT-passet om 1½ timme. Daniel har lovat en överraskning och jag tippar att det handlar om inspiration från stenåldersträningen.....

2 kommentarer:

Sara Jonsson sa...

Uschans, gillar inte alls spralliga, bralliga hästar på uteritter. Eller ja, inte i ridhuset heller men där är ju i alla fall lite mer safe. Hade en liten incident själv igår till under dressyrlektion (!)Var på vippen att jag åkte av men undertecknad har tydligen också nån slags balanssinne på autopilot så jag höll mig kvar. Puh.

Pernille sa...

Nä alltså, risken när man ramlar av under en uteritt är ju att man får traska hem utan häst, i ridhuset har de åtminstone en begränsad yta att rejsa runt på!
Men jag fattar ju att unghästarna måste lära sig konceptet "uteritt" och att nån måste sitta på dem ;-)