söndag 12 oktober 2014

Hallå, baksidan! (muskelminne ÄGER!)

Dags att knyta sina fivefingers, hälla i sig aminosyror och dra igång höstens satsning. Hej gymmet på Friskis och hallå kroppens baksida!

Jag följer mina gamla bodybuilding-program från i våras. Då slipper jag tänka så mycket och det finns utrymme för variation i komplementövningarna ändå om jag är sugen på nån särskild övning. Uppvärmning först med TRX och kvastskaft för att sätta fart på hela kroppen och känna på rörlighet och stabilitet. Sen gick jag bort och letade upp en skivstång. Det var svårt i dag, jag hittade bara en liten en som jag tror väger ca 10 kg. Upptäckte sen när jag stretchade att vi har fått ett lyftarflak nere i buren så nästa gång blir det marklyft därnere i stället, men det missade jag tydligen totalt när jag kom in för att värma upp!

Marklyft alltså. En hel del veckor sen jag marklyfte tungt, lite oklarheter om status men det var bara att börja känna på det. Började så nätt på 40 kg men ökade på och kom upp i 70 kg som gick att få upp 8 gånger. Heja muskelminnet! Ett gäng snabba reps med 20 kg hantel och sen vidare till "finnen" i kabelmaskinen. Baksida lår har blivit mer aktiva och vältrimmade av Katarinas teknikövningar och finnen ställde inte till med några större problem i dag - inte ens kramp. Denna del av passet avslutades med vanliga lårcurl, en smärtsam upplevelse!

Fokus högre upp i passets andra halva - chins. Ner i buren, haffa gummiband och köra. Här har jag verkligen tappat och fick kämpa som en gris men jag vet att det bara tar några veckor, några pass innan jag har koll igen. Jag fortsatte sikta in mig på latsen med smala latsdrag efter tips från Madde och vilken fin kontakt man fick där då. Riktigt bra, jag var supernöjd. Sist på programmet stångrodd med smalt pronerat grepp och fokus på kniiiip mellan skulderbladen. Tack till stark och pigg kropp!

Jag rundade av passet med lite benlyft på boll för nedre rygg, lite diagonala rygglyft och 3 minuter i plankan. Plus lite stretch där det behövdes - fast jag ska lägga till en kortkort yogasession senare i dag också. Sedan BCAA, protein och dusch innan vi drog hem och stoppade i oss lunch. Bra start på söndagen och det bästa är att det finns rätt mycket kvar av dagen!

Det finns lite planeringsjobb att göra på de kommande veckornas satsning, jag återkommer med et inlägg om det. Matlagning och förberedelse av mat och mellanmål till i morgon. Översyn av kommande träningsvecka. Och kattmys i soffan, såklart!

Inga kommentarer: