onsdag 22 oktober 2014

Yoga. Fast kravlöst. Går det?

Jag är något av en perfektionist. Har ganska höga krav på mig själv. Vill gärna vara "fröken duktig", prestera, göra allting lite extra bra. Och kanske därför har jag haft svårt att ta till mig yoga, för kommunikationen i den världen har för mig varit lite blandad.

Å ena sidan "yoga är så accepterande, det handlar bara om att gå så långt som just din kropp klarar av, alla kroppar är lika bra, känn efter hur det känns för just dig....". Å andra sidan "fast det är ju inte yoga på riktigt om du inte yogar en timme varje dag och helst innan frukost och i rätt ordning och så bör du faktiskt meditera en halvtimme om dagen också och göra nån avslappning innan läggdags".

Jag har försökt. Flera gånger. Varit iväg på träningsresa och njutit av morgonyoga varje dag och tänkt att "den här vanan ska jag ta med mig hem". Fast - det går ju lätt på en träningsresa när man bara rullar ur sängen, drar på sig träningskläder och går rakt ner i yogasalen för att sedan fortsätta direkt till frukostbuffén efter passet. Men hemma där väckarklockan redan ringer halv sex - ska jag gå upp klockan fem för att hinna yoga före frukost då? Eller ska jag yoga medan Joakim äter frukost? Det blir inte helt klockrent.

Nånstans blev min Yogobe-prenumeration ett verktyg för att hantera perfektionismen. För det behöver inte vara jättelånga pass och jag behöver inte heller tänka ut dem själv. Det spelar ingen roll om jag yogar varje dag eller hoppar över nån dag emellanåt, och det är inte så himla viktigt om det blir morgon eller kväll. Nu yogar jag när det behövs och känns som en bra idé, inte för att jag måste. Ett kort eftermiddagspass direkt efter jobbet och före löprundan. En skön stretchsekvens efter ett träningspass eller ett lugnande kvällsyogapass som gör att jag somnar lättare. Det finns så många pass att välja på att jag alltid hittar nåt som ger mig det jag behöver.

Det blev min ingång till yogan. Det behöver inte vara en massa måsten och jag struntar i om "någon" inte tycker att jag är en riktig yogi. Jag yogar som det passar min kropp och mitt liv helt enkelt och sen får andra tycka vad de vill.

I kväll har jag hållit NMT-pass (bytte ett pass med Joakim så får vi bättre flow i både denna och nästa vecka båda två) och strax ska jag rulla ut yogamattan. "Happy Heart" med fokus på bröstrygg och axlar blir kvällens pass, jag känner mig stel och stum och behöver nog jobba igenom musklerna lite efter förmiddagens besök hos massören.

1 kommentar:

Nellie - the Flying Hippo sa...

Vilken härlig insikt Pernille! 😃