torsdag 7 mars 2013

NMT - ett full-fart-pass!

Jag lyckades inte ta mig till gymmet i dag. Satt och höll på att somna över frukostgröten och bestämde mig för att krypa tillbaka i sängen och sova en timme till i stället, äta andrafrukost och sen cykla till jobbet. Det går inte att lyfta tungt när jag är så trött och omotiverad och då fick det vara bra med det. Känner mig fortfarande seg och trött i kroppen vilket jag inte förstår - kan man bli övertränad med den här träningsmängden? Går jag på pulsklockans intensitetsnivåer borde det inte alls var möjligt men jag kanske har lite andra pulsintervaller än "standard", vad vet jag. Nästa vecka blir det hursomhelst lite lugnare tempo så att jag är utvilad inför Blogger Boot Camp!

Efter att ha cyklat hem från jobbet i isande brutal motvind tyckte jag ändå att jag kände mig sugen på att hänga med till Lund och köra NMT. På med extra underställ för blåstens skull och iväg. Det visade sig vara Dan som höll i dagens pass och det var som vanligt en garanti för högt tempo och kort vila. Det gör det också svårt att komma ihåg vad vi egentligen gjorde - men Christina har bloggat någorlunda ordningsamt så jag fuskar lite och smygläser ;-)

Vi värmde som vanligt upp med jogg på två kolonner och vevade lite med armarna. Sen fick vi köra lite förflyttningar - björngång, enbenshopp, indianhopp och så Dans favorit "fjädern" där man hoppar framåt i armhävningsposition. Den är helt hemsk, jag får inget flyt alls! Sen fick vi köra lite kampövningar - den vanliga varianten då man håller varann på axlarna och trycker, och tigerbrottning där man stångas med axlarna, typ....

Löpning sen - ner mot chinsräcket nere vid vindskyddet. Dans uttalade mål är att alla ska kunna häva sig upp själva i år så det är bara att jobba på. Det är svårt med chinsräcket i Lund, stången är lite för tjock för mina händer och greppet blir inte tillräckligt brett för bra chins. Men chins var det sagt, inte pullups. Vi körde två och två - 30 sek var med jobb i chinsracket, sen 2 x 30 sek med övningar medan de andra körde chins, det var stepup på stock och rygglyft första varvet och stepup och situps andra varvet.

 Efter det tog löpningen vid, vi sprang efter Dan som gillar att springa slalom upp i backen, Tour de Ski-style! Vi fick jobba parvis med växelvis löpning och styrka. Löpning ner i backen och runda ryggsäck medan kompisen jobbade styrka och så bytte vi. Armhävningar, mountain climbers, situps och burpees. Kort-kort vila, löpning i eget tempo upp till bänken. Snabbruscher två och två, fem varv fram och tillbaka - de första två med vilande kompis, sen fick vi göra armhävningar mellan seten.

Kort andningspaus, på't igen. Vi sprang i en kolonn med förlängd jägarmarsch - sisteman fram och rundar täten, tillbaka, klappar ny sisteman på axeln och springer sen fram och tar täten. Vi sprang ner och upp och runt - täten bestämde riktningen.

Mera löpning - i eget tempo upp till toppen och flera parövningar, denna gång för magen. Benkast och omvända situps där fötterna skulle upp och toucha partnerns händer. Och så plankan på långt led med ålning under förstås. Sen var vi nog faktiskt klara och joggade hem mot Fäladshallen. Dan bad oss öka takten och sista biten fick vi spurta så mycket vi orkade. Äntligen hittade jag lite tryck i benen fast det satt långt inne! Stretch, 33 upphopp, klart. Och nu är det nog dags för godnatt....

Inga kommentarer: