fredag 1 mars 2013

Fredag - och fredags-spyintervallernas återkomst!

En fin fredag i dag! Började med en lugn morgon eftersom vi hade medarbetardag vilket innebar att jag först började klockan nio och dessutom på vårt utbildningscenter som ligger i "min" ände av stan så att cykelturen blev betydligt kortare. Gott om tid att äta en extra frukostmacka, läsa tidningen, dricka te och prata med morgonlycklig katt som skulle sitta i knät, bli kliad på magen, ligga över min nacke och utdela nospussar....

Efter avslutad medarbetardag cyklade jag hem i solskenet, bytte om till löparkläder, förberedde middagen och väntade in Joakim så att jag kunde lämna över matlagningsstafetten och klara av dagens planerade intervallpass. Springa varje dag i mars var det ju - så det kändes om ett lämpligt tillfälle att börja jobba med fredags-spyintervaller igen.

Jag programmerade in ett kort intervallpass i telefonen - 6 min uppvärmning, 10 x 30/30 intervaller, 6 min nerjogg. 21½ minut totalt, superkort pass men effektivt. Hade lite problem att höra telefonens signaler så nästa gång får jag nog ha hörlurar - men med så korta intervaller funkar det att ha telefonen i handen i stället för på armen.

Det var riktigt befriande att fläska på utav bara h-vete i 30 sekunder i taget i mjuka skor på jämn och fin asfalt. Utan att behöva oroa sig för att sätta foten i ett kaninhål eller trampa snett på en tuva eller inte kunna se vad man möter i mörkret. Bara springa, ösa på - och det gjorde jag. Intervallfarten låg runt 3:30 som bäst och det är ju kalasbra. Nu ska jag bara jobba upp intervall-längden så småningom men det är några månader kvar tills löpsäsongen börjar på riktigt så det är inte så bråttom.

Nu - gladiatorerna!

Inga kommentarer: