söndag 20 oktober 2013

Ett aktivt val: Att INTE träna

Ja, jag ligger i startgroparna inför ett maraton och i dag BORDE jag ha sett till att springa ett pass på 2-2½ mil. Men jag har valt att inte göra det för att jag vet att just i dag skulle det inte bli en positiv upplevelse. Och efter de positiva aha-upplevelser jag har haft med löpningen nyligen så vill jag inte försätta mig själv i en situation med dåliga förutsättningar, jag vill inte ha en dålig löprunda.

Varför är det så i dag? Nej, det är inte gårdagens tvåtimmarspass som har sugit musten ur mig. Jag är något så pinsamt och självförvållat som bakis. Really. Typiskt dåligt för min cred som träningsbloggare! Jag borde veta bättre ;-)

Gårdagskvällen spenderade vi på Översten, en restaurangklassiker som känns som om den inte har förnyats sedan åttiotalet. Vilket kan vara otroligt roligt när det är bra - i går var väl inte en superkväll direkt. Men utsikten var fantastisk och det är också en del av upplevelsen. De kör ett helgerbjudande med en fast varmrätt och så dessertbuffé och det tyckte vi lät som en bra grej - kvällens rätt var oxfilé med rödvinssås och potatisgratäng och buffén var inbjudande. Vi delade på en flaska Chianti classico till och i vanliga fall går två glas vin jättebra även om jag ska träna dagen efter.

Men det var nog där det körde ihop sig. Av någon anledning hade det strulat till sig i köket så vi fick vänta väldigt länge på maten. Så restaurangen bjöd på ett extra glas vin som var rejält. Vinet var dessutom riktigt gott. Maten var absolut bra även om oxfilén hade mått bra av att vara lite rödare - däremot fick vi perfekt kokt broccoli och morot till och det uppskattar jag. Sedan blev det chokladfontän med marshmallows, glass med topping, chokladmousse, jordgubbsmousse, mandeltårta, chokladbollar.... mums!

Väl hemma var jag väldigt trött (dricker jag mer än jag borde blir jag bara väldigt pratsam och sen somnar jag) och kraschade ganska omgående. Sov oroligt som alltid när jag har druckit mer än jag mår bra av och i morse var konsekvenserna påtagliga. Även om det känns helt okej nu så tänker jag inte jaga ut en orolig mage och en kropp med lätt vätskebrist i löpspåret i dag! Dagens långpass gör förmodligen varken från eller till i det stora hela och jag satsar hellre på att få till några bra pass under veckan som kommer än att springa med dåliga förutsättningar. Och att vara arg på mig själv för ett missat pass kommer inte på frågan - det är okej. Ibland händer livet, helt enkelt!

Förutom lite pluggande har dagen spenderats med att sanera kläder efter gårdagens otroligt leriga NMT-pass. Det är dagar som i dag som jag är otroligt tacksam över att vi har egen tvättmaskin! Ursköljning av kläder för hand i en hink. Sköljprogram i tvättmaskin. Sedan tvätt med förtvätt och extra sköljprogram. SEN borde kläderna vara skapligt rena! Skorna ska vi bara inte tala om men de ska få en omgång i en hink strax. Kycklingnuggets med rostad paprikadipp och klyftpotatis står på kvällens meny och i morgon är det måndag och löpkurs igen. DET blir bra!

2 kommentarer:

Nellie - the Flying Hippo sa...

Hi hi, bakis är inte kul. Tänk hur det var i ungdomen, då klarade man nästan vad som helst även bakis (inte för att jag menar att du är gammal, bara en personlig reflektion). Bra beslut tycker jag. Inget vin till maten i kväll då?!? ;) Kram

Pernille sa...

Tyvärr utnyttjade jag inte de där superkrafterna när jag var ung - har man träning på fredagkvällar och söndagmornar så begränsar det festandet ordentligt :-D