söndag 24 maj 2015

Göra helt andra saker...

Helt alternativ helg det här - helt utanför comfort zone :-) Det bara blev så - utan några vidare planer!

Lördag morgon och jag låg kvar när klockan ringde. Joakim hade ett NMT-pass att sköta men jag låg kvar i sängen ett tag och njöt av ledigheten innan jag klev upp. Frukost framför Nyhetsmorgon och sen tog jag en lång dusch. Tänkte att jag skulle kolla ikapp lite webb-tv men blev rastlös och satte mig och pysslade ihop min nya fönstertvätt. Det ena tog det andra och jag skulle "bara prova" och så slutade det med att alla fönster på nedre våningen var tvättade på in- och utsida precis lagom till Joakim kom hem. Mycket nöjd med mitt arbete - våra köksfönster i synnerhet har sett förjävliga ut rätt länge och jag har diskuterat med mig själv om jag skulle beställa en fönsterputsare eller skaffa prylar själv. Sen kom det ett rabatterbjudande i mailen på ett kit från Nilfisk med en sån där sug som suger bort det smutsiga vattnet och så slog jag till. Överraskande bra pryl, faktiskt, det var oväntat enkelt och de flesta fönster blev riktigt fina! Hursomhelst mycket bättre än innan :-)

Vi bestämde oss för att åka in till stan och kolla in den internationella matmarknaden som var på besök och äta lunch där. När jag kollade in den sist så var de framför allt inriktade på att sälja korvar, fudge, ostar m.m. men nu hade de utökat med flera ställen som serverade mat. Det blev en internationell lunch då vi delade på en amerikansk steak'n'cheese-sandwich och en spansk paella innan vi avslutade med varsin italiensk glass. Soligt och fint var det och enormt mycket folk på stan!

Sen åkte vi raka vägen och handlade och lyxade till det med City Gross' halvfärdiga fiskrätter. Mycket bra det där alltså - den här gången laxportioner fyllda med en fetaoströra och en färdig örtagårdssås. Supergod lördagsmiddag med sötpotatis och gröna bönor till!

Sen blev det tv-kväll - Gladiatorerna och sen Eurovision-finalen. Joakim gick och la sig i civiliserad tid men jag satt uppe till efter klockan ett och jublade över svensk seger. Dumt egentligen, för jag sover så mycket sämre när jag lägger mig sent och som vanligt kände jag mig sådär i morse. Men värt det för att se glädjen live! Somnade om när Joakim gick upp och hade väl nätt och jämnt ätit frukost och klätt på mig när han kom hem från simträningen....

Men i andan av att prova nya grejer så åkte vi ner till Bulltofta där det var fallskärmstavlingar på gång. Precisionshoppning - där hopparna ska landa på en liten cirkel på 2 cm i diameter! Jag såg dem i torsdags kväll när de tränade, hopparna hoppade från helikoptern precis ovanför mig när jag var vid kyrkogården och sen hade jag "sällskap" med hopparna hela vägen där jag cyklade mot Bulltofta eftersom vi höll ungefär samma tempo. Såg även helikoptern gå in för landning. Jag trodde inte det skulle vara så mycket kvar av tävlingen i dag men man hade tydligen inte kunnat hoppa i går pga vinden så det var fullt ös. Ganska häftigt att se på nära håll, hopparna landade kanske 10 m från där vi stod och tittade! I en paus traskade vi bort till BK och köpte varsin kycklingwrap och så hängde vi kvar ett tag, gick bort och tittade på helikoptern på nära håll och njöt av vackert väder och bra stämning! Hur ofta har man en helikopter och ett gäng fallskärmshoppare precis runt knuten? 

Som vanligt missade jag det där med solskydd "vi ska bara vara ute en liten stund ju" så nu är jag lite röd i nacken igen och Joakim kallar mig kärleksfullt för "redneck". Jag bjuder på den :-D

Således nöjda, solbrända och återhämtade åkte vi hem och Joakim lagade sin goda chili con carne som blev kvällens middag. Laddade för ny vecka, matkassen har landat, kylskåpet fullt, energidepåerna påfyllda och sol och nya upplevelser har vi tankat. Jadå, nu kör vi!

Inga kommentarer: