tisdag 10 april 2012

PT-pass 1 av 2

I dag var det så (äntligen!) dags för dubbeltimme med coachen och det innebär ju ÄNTLIGEN nya pass på gymmet, att harva på med samma träningspass i 10 veckor är lååååång tid. Fast jag kan också se att det är bra för det ger verkligen möjlighet att utveckla träningen, öka vikter, kapa tider och sånt.

Vi började som vanligt med mätning, vägning och konditionstest. Testade i dag att köra impedansvågen först med vanlig inställning och sedan i "athlete mode". Det skilde 9 procentpoäng i fettmassa, 5 procentpoäng i muskelmassa och enligt "athlete mode" är min fysiska ålder nu helt nere på 17 år :-) Schysst att bli tonåring igen liksom.... nåväl, det kanske man ska ta med en nypa salt men det stämmer i alla fall bra att jag är i bättre form än någonsin. Och bättre ska det bli!

Thomas hade aviserat ett pass med fokus på funktionell träning och balans. Mm, då tror man ju felaktigt att det blir lite soft sådär men det har jag minsann lärt mig av bitter erfarenhet att det ska man INTE tro. ALDRIG. Soft ingår inte i träningsupplägget!

Så vi började med en liten uppvärmning - airsquats, burpees och double unders med hopprep. Fast jag tvärvägrade burpees på andravarvet (jag gjorde tillräckligt med burpees i går!) så jag fick köra ribbons med 12 kg kettlebell i stället. Trevligt.... eller inte!

Sen hade jag ju efter förslag från Naprapat-Jimmy bett om Bulgarian Split Squats så den fick jag känna på. Fungerar bra förutom att jag får sjuka blåmärken på vristerna av närkontakten med bänken bakom! Weird...  Och som vanligt är det ju bra med nån som skriver upp övningar, inställningar och vikt för jag har hemskt dålig koll sen! Men vi körde hantelsnatch, liggande kabelrodd. hemska armhävningar med ena handen på en medicinboll (hysteriskt jävla jobbigt kan jag meddela), superset utfall framåt/bakåt + overhead squats med hantlar (också jävligt jobbigt) och superset inverted row + enhandssving med 16 kg kettlebell. Yeah. Det fanns en tid då jag tyckte att enhandssving med 8 kg var nästan omöjligt :-D


Thomas klagade lite på att det inte fanns nåt "mätbart" i just det träningspasset så det lär vi väl ta igen i morgon. Fast jag tycker det finns "mätbart" så att det räcker. T ex skulle jag kunna jobba på att göra alla armhävningar med boll på tårna i stället för att gå ner på knäna. Eller göra overhead squats med nåt som liknar vikt och inte bara 2 x 2 kg hantlar. Bara som exempel...

I morgon utlovas ett "mer klassiskt Thomas-pass" och så ska jag få leka med TRX också. Fatta hur mycket mat jag kommer att trycka i mig i dag för att orka med den utmaningen i morgon.....

Inga kommentarer: