måndag 6 augusti 2012

Spartan Blogger Camp, dag 2

Bilder? Ja, eftersom blondinen glömde kameran får jag snällt vänta på att alla andra deltagare och fotografer lägger upp lite bilder till allmänt förfogande. För det var ett evinnerligt fotograferande som pågick och nån bild lär väl t o m jag ha fastnat på. Förmodligen tillsammans med ett traktordäck eller annan lämplig och kvinnlig accessoar :-D

Söndag var en helt fantastisk och energigivande dag och vi gjorde en massa kul grejer helt enkelt! Efter frukost och gemensam transport till Spartan (man knör in folk och väskor i tillgängliga bilar, klart!) började vi med ca 20 minuters uppvärmning och uppmjukning för att få igång kropparna och sen följde en föreläsning om entreprenörskap, visioner, passion och vilka möjligheter Spartan kan erbjuda den som vill gå vidare med sin idé. Intressant, sådde vissa frön i hjärnan - men samtidigt får jag inse att jag är inte riktigt där just nu. Inte än. Jag kan se idéerna men jag har inte resurser att förverkliga och dra igång stora projekt. Det får vänta ett tag till!

Efter föreläsningen var det dags att ha kul på riktigt. Jenny skulle köra ett Spartan-pass med oss och hon inledde med att kommendera alla kameror bort till de som inte skulle träna för nu vankades hårdkördning. Tjoho! Precis min grej. När jag tränar, så TRÄNAR jag. Punkt slut. Här plockades det fram snake rope, kettlebells, aquabags, equalizers, traktordäck, slägga, gummiband med mera. Vi körde i par, två olika cirklar och två gånger på varje station - på vissa stationer gjorde båda samma sak, på t ex snake rope körde en med repet och en låg i plankan, sen bytte vi. 40 sek arbete, 15 sek byte/vila. Det var så himla roligt. Jag blev helt förtjust i aqua bag - som en sandsäck, fast med vatten i som skvalpar. Vilket innebär att när man kör frivändningar och russian twists kommer vattenskvalpet lite försenat efter rörelsen så man får parera den lilla effekten också! Att välta traktordäck och slå på det med slägga är barnsligt kul helt enkelt. Det var lätt helgens roligaste pass och jag hade kunnat köra två cirklar till på ren lyckoenergi.

Efter det passet gjorde vi parstretching med Chris och det var en härlig upplevelse. Med nån annan som flyttar och pressar på kroppen kommer man lite, lite längre i varje stretch. Avslappnat och skönt! Och sen fick vi äta lunch som var klart bättre än lördagens.

Efter lunchen var det dags för kettlebells. Med Elna. Flerfaldig svensk mästare och numera även världsrekordhållare i kettlebells. Hon tar inte mycket plats men vilket pannben och vilken kraft det bor i den tjejen! Först körde vi lite kettlebell fitness, en cirkel med 8 reps vardera av 5 olika övningar som gav rejäl pulshöjning. Kände mig som hemma :-) Sen fick vi se Elna visa lite teknik och styrka i "long cycle" dvs frivändning-axelpress som är hennes tävlingsgren, och efter det var det dags att själva träna på frivändningarna. Som avslut körde vi frivändingar i Elnas tävlingstempo, 10 lyft/minut, 4 minuter med ett handbyte. Efter den övningen ser jag helt klart poängen med de stora kettlebellsen som Spartan använder - lika stora oavsett vikt. De är mycket enklare att köra frivändningar och snatch med för att balansen blir annorlunda och avståndet från handtag till kula aldrig blir så stort. Dessutom är de rätt snygga i sina olika färger!

En kortare paus för lite prat och utvärdering följde innan vi avslutade i Jungle Gym med Chris - mest rörlighets- och rehabövningar med lite stretchinslag. Ett riktigt fint avslut innan dusch och hemfärd!

Inga kommentarer: