söndag 9 november 2014

Lyftarflak + skivstång + sambo = träningsglädje!

Söndag förmiddag. Gymma eller inte gymma? Frågan är inte så svår att svara på i det här hushållet så efter frukostgröten packade vi våra grejer och åkte till Friskis. Lyftarflaket var som vanligt upptaget när vi kom men medan vi värmde upp blev han som tränade där klar med sitt och plockade undan så jag var snabb med att haffa platsen sen så kunde Joakim och jag hjälpas åt med marklyften - det är både roligare och säkrare.

Vi värmde upp växelvis med två stänger och turades om att lasta på den stången som inte var "i arbete" så att vi kunde trappa upp 20-40-50-60-70 och sen tog vi varsin stång därifrån eftersom Joakim skulle lyfta riktigt tungt och jag kände förra veckan att 75 var mitt absoluta max. 40 kg kändes dock oväntat lätt i uppvärmningen så jag var förberedd på att utmana mig själv lite extra om det kändes bra!

En femma på 70, två på 75, sen tyckte jag att om 75 går så lätt så borde 80 gå bra också (vilket Joakim entusiastiskt höll med om) så jag lastade på och körde de sista två på 80. Inte utan ansträngning men definitivt görbart fast jag måste vråla lite. Tryggt också att ha Joakim där som säger att formen är jättefin, att jag visst klarar en till, att jag ska sträcka på mig etc.

Mycket nöjd övergick jag till good mornings och lyckades utmana mig själv att höja från 35 till 37½. Jag vet, äkta smygökning, men jag känner mig inte så säker i good mornings än eftersom det är en ny övning för mig och dessutom hade jag ingen spegel till hjälp i dag. Jag plockade av efter mig och traskade upp på övre plan där jag plockade åt mig en matta och letade upp en Joakim att ha som assistent i "finnen". Tre set om åtta med tvång att utmana hela tiden - och Joakim är något mer engagerad i projektet än ribbstolen brukar vara vilket innebär att jag pressar mig lite extra även här!

Vidare till kampen med chins. Jag kör just nu i "bullhornsen" på kabelmaskinen med mitt eget svarta gummiband, 5 x 5 reps med fokus på att spänna bålen, dra mot bröstet, hålla emot ner. Det är tungt men det går. Inte nödvändigtvis vackert men muskelkontakten finns där och upp kommer jag. 
Sedan körde jag latsdrag med smalt grepp 3 x 8 (älska kontakten!) och avslutade med PT-Martins modifierade variant på kryssdrag som ger jättebra kontakt mellan skulderbladen där jag behöver bli stark.

Eftersom jag hade ett mål om att fixa 5 minuter i plankan avslutade jag med det. Möjligen inte världens mest intelligenta plan eftersom lats och axlar var rätt möra efter passet men det gick med viss kämpaglöd - låg dock som en fisk på land några minuter efteråt och försökte få kontroll på andning och krampande magmuskler!

Stark och oövervinnelig! Dags att traska in i duschen och bli städad och civiliserad. Och så är det jätteroligt att köra de här söndagspassen tillsammans då vi har god tid, passar och peppar varandra och allmänt bara myser på gymmet!

Inga kommentarer: