söndag 2 november 2014

Söndagspass - superbra!

Gårdagen blev en riktig slappedag. Grått ute, slött inne. Deckare i soffan, bra mat, en inspelad film, kramar, ett glas rött och läggdags strax efter Downton Abbey. Wild and crazy på lördagar hemma hos oss.. Jag hade egentligen funderat på att sticka ner och NMT'a med gänget men lite snor i näsan och trötta hälsenor efter fredagens intervaller pekade på att det kanske inte var världens bästa idé. Å andra sidan hade jag nog vaknat till lite av ett utomhuspass :-)

Men efter att ha legat kvar och dragit oss i sängen lite extra i dag laddade vi med rejäl frukost och sen bar det av mot Friskis för söndagspass. Ett sånt där "vi har hur mycket tid som helst-pass" som kändes riktigt bra.

Jag började med 1000 m rodd för att få lite cirkulation i kroppen och så rörlighet och rotation med kvastskaft. Noterade att nån annan hade snott lyftarflaket som jag annars hade siktat in mig på, men Joakim hade haffat en stång däruppe och vi skulle visserligen köra olika övningar men ungefär samma vikt så det gick bra att samarbeta.

Marklyft först ut, 5 x 5. Ökade på varsamt, körde ett set på 60, tre set på 70 och så sista på 75 bara för att jag kan. Sådärja! Sen skuttade jag i ilfart bort till andra racket som hade blivit ledigt precis 10 sekunder innan och körde good mornings. Fortfarande lite osäker på övningen men 35 kg funkade fint i dag. 40 hade nog också gått. Tre åttor avklarade och ett gäng snabba reps med bara stången.

Nästa övning var "finnen" och här lyckades jag övertala Joakim att assistera mig och hålla mina fötter när han ändå vilade mellan sina set. Kalasbra för då får jag en teknikkoll och lite pepp av typen "håll emot, håll emot"! Sedan var jag lycklig och stelbent och haltade ner till gymmets andra ände för att jobba lite högre upp på baksidan av kroppen.

Chins - inte i chinsräcke i dag utan jag tog "bullhorns" i en av kabelmaskinerna och fäste mitt gummiband på i stället. Jag har svårt att få kontakt med ryggmusklerna med brett grepp, jag vill inte köra pronerat grepp eftersom det känns som fusk, men greppet mittemellan blir tillräckligt tungt samtidigt som jag får bättre kontakt så jag valde det i dag. 5 x 5 reps - första set körde jag negativa med vanligt brett grepp och sen 4 set med alternativt grepp och gummiband. Nice.

En komplementövning i form av rodd ska jag göra och i dag blev det sittande rodd med smalt handtag. Jobbajobbajobba. Dagens sista blev en lätt variation på kryssdrag där man jobbar som i bänkpressposition och fokuserar på bröstryggen och kontakt mellan skulderbladen. Den ger nästan kramp mellan skulderbladen och det får man ju inte njuta av varje dag direkt! Jag hade riktigt bra tryck och teknik i dag, kände mig motiverad och tokgillar när jag får till träningspass som detta. Fler såna!

Lite stretch på det och sen in i duschen. Sedan hem via CityGross för att fylla på i kylskåp och skafferi och inhandla laxtournedos till lyxig söndagslunch. Galet gott. Lite slöande i soffan har vi också hunnit med (somliga sov, andra läste) och lite praktiska måsten som t ex tvätt och dammsugning. Strax dags att bege sig ut i köket och komponera en rejäl laddning köttfärssås :-)

Inga kommentarer: