fredag 12 december 2014

Det stormar. Jag bakar!

Folk som känner mig vet att jag inte tycker om när det blåser. Man kan undra varför jag har bosatt mig i Malmö... SMHI har gått ut med klass 2-varning och det viner utanför fönstret. SO not my thing. Dessutom är Joakim på julbord så jag är ensam hemma med blåsvädersrastlösheten!

Det bästa som finns då är att förskansa mig i köket. Dra ner alla rullgardiner, vrida upp volymen på bra musik (julmusik i dag givetvis) och kasta mig över projekt. Eftersom jag inte har prioriterat det under veckan så var saffransbullar ett givet projekt. Saffransbullar i lugn och ro - med rumsvarmt degspad, saffran som jag lät dra i konjak, och massor med mjukt smör.

Medan degen jäste första gången funderade jag på om jag skulle äta rester eller laga mat. Äsch, lika bra att laga mat och ta vara på det som kom i matkassen ju. Kotletter i gräddsås, ett rätt pyssligt recept med en mixad marinad, potatismos, grönsakstillbehör och sånt. Perfekt.

Jag kom på under tiden att succéreceptet för både saffransbullar och potatismos är T-S-K: Rikliga mängder Tid, Smör och Kärlek!

När jag hade ätit och plockat undan det värsta var det absolut dags att baka ut degen. Fyllda längder med mandelmassa och smör och ett gäng släta bullar för att de ändå är godast med lite smör på. Och så började jag diska men kom på att jag måste beta av julkalenderluckan "träna core medan lussebullarna jäser" och körde 10 minuter med plankor och diverse bålövningar.

Nu är köket renplockat, det står två plåtar med saffransbullar och svalnar och i kylskåpet finns goda rester att värma i morgon. Det viner fortfarande därute men jag får väl hålla hjärnan sysselsatt med annat tills det blir läggdags!

Inga kommentarer: