söndag 21 december 2014

Två luckor på en söndag

Jag var oändligt grinig i morse. Jag tycker det är otroligt orättvist att jag blir bakis av ett ynka glas vin nämligen. Så jag satt där och tjurade med min temugg och sen fick jag psykbryt när jag inte fick isär brödskivorna så att jag kunde stoppa dem i brödrosten. Lågt blodsocker, någon??

Nåväl, med lite frukost rättade det till sig och vi åkte till gymmet. Dagens plan var att avverka den där luckan med 15 minuter AMRAP. Så jag värmde upp i tio minuter och sen satte jag igång timern. Jag körde en gammal klassiker - "Cindy". 5 pullups, 10 armhävningar, 15 knäböj. För några år sen körde jag den regelbundet för att komma upp i 20 varv på 20 minuter - det märks att jag inte har den vanan inne längre för i dag blev det 13 varv på 15 minuter. På sista varvet kom jag upp i tempo ordentligt för att hinna klart innan sista minuten gick ut och det var roligt - men jobbigt!

Egentligen kände jag mig helt slut men jag vet att det är övergående så jag gick upp i gymmet för att köra lite baksida - det är de musklerna som oftast tar stryk när jag inte styrketränar så ofta och den här veckan har det inte blivit några gympass av olika anledningar.

Det blev rodd med smalt grepp, två varianter på kryssdrag, latsdrag med smalt grepp, vanliga latsdrag och lite good mornings med bara stången. Sen hade jag Joakim som stöd på 3 x 8 reps av "finnen" för att få lite kontakt med baksida lår också. Typiskt bra! Det räckte för mig så jag stretchade lite och gick och duschade.

Efter lunch och en timmes avkoppling med Sarah Dawn Finers julkonsert som jag hittade på SR Play så intog jag köket. För att laga nåt jag har tänkt på länge - en egen kopia på Bara Bär från Finnerödja som är så gott på frukostgröten men svårt att få tag på. Tror inte det säljer så bra - min lokala Coop sa att trots att de köper minsta möjliga kolli så hinner de inte sälja innan datumet går ut. Anyway, jag hade fått en stor påse äpplen av mina föräldrar och ställde mig och kokade mos på dem. Piffat mos - med vanilj, kanel och kardemumma. Sockrade lätt och lät svalna och så kokade jag upp en hög blåbär och lät svalna. Det blev två burkar rent äppelmos till frysen och sista resten mixade jag ihop med kokta blåbär till nåt som ungefär liknar Bara Bär - hälften äppelmos, hälften blåbär. Återstår att se om det blir gott på gröten i morgon :-) Äppelmoset i sig var i alla fall det godaste jag nånsin smakat!

Jag har några luckor kvar att beta av. 5 km så fort som möjligt (huuu) och två powerwalks. Tre dagar till julafton. Görbart? Yes. Risken finns att morgonpromenaden på julafton blir en morgonjogg men det må vara hänt!

Inga kommentarer: