torsdag 25 december 2014

Jul-lycka. Julefrid. Och snö!

Julafton firades enligt alla konstens regler i går.

Vi gick upp och sprang en runda i ösregnet. Blött - men inte olidligt, för det regnade rakt uppifrån och ner, inte på tvären :-) 5 lugna kilometer inledde dagen innan vi duschade, gjorde oss prydliga och åkte hem till Joakims mamma för att äta julfrukost. Det är en rejäl förstärkt frukost hon bjuder på - sill (som jag visserligen inte äter), lax, ägg, sallad, skinka, korvar, ost, flera sorters bröd... och den smakade gott efter morgonjoggen!

Sen hade vi inte så mycket mer viktigt att göra utom att Joakim behövde slå in mina julklappar så jag kunde sitta på soffan med en mugg te, en bok och två katter och bara chilla några timmar. Supermysigt och fridfullt, julmusik på och bara lugn och ro.

Lagom till Kalle parkerade vi oss hemma hos svåger och svägerska och firade jul. Irish Coffee till Kalle Anka (trevlig tradition, inte mig emot!) och sen stora julbordet. Jag är ju tyvärr lite "osvensk" som varken äter sill eller Janssons men annars går det mesta på julbordet ner :-)

Sen var det ju det där med julklappar. Svågern och Joakim hade kört "tomten kommer inte i år" men jag agerade subversiv julsmurf så det bestämdes att svägerska, svärmor och jag skulle byta julklappar och sen kom Joakim på att han också ville ha klappar minsann så det var bara svågern som blev utan. Fast inte helt, för vi hade köpt ett Rädda Barnen-gåvobevis på "ingenting"... Jag gillar julklappar. Jag gillar det magiska i att lista ut vad folk vill ha och i att öppna paket med saker som andra har köpt till mig! Inte var det synd om mig heller för jag fick böcker, te, choklad, en Le Creuset-temugg, en tesil, ett FitBit-aktivitetsarmband och ett snyggt armband från Fashletics.

I dag har julefriden på allvar landat i hushållet. Långsam morgon med grötfrukost (jag gillar rutiner!), te i nya temuggen, pyssel med att ladda ner programvara och ladda FitBit och lista ut hur det är meningen att det ska funka, och sen snöade det så jag var bara tvungen att ge mig ut i Gyllins trädgård som liknade Narnia med snöklädda träd och underbart vinterljus! Joakim var lätt att locka med ut på en promenad i det vackra snölandskapet och sen var det riktigt gott med lunch.

Eftermiddagen spenderades på gymmet med ett äkta discopass för min del. Bänkpress, bröst och armar. Det gick riktigt bra trots en veckas gymvila, bänkpress på 40 kg är fortfarande stabilt och övriga övningar funkade också som de skulle. Det var mycket folk på gymmet - eller kanske snarare mycket killar, inte så många tjejer. Som vanligt var jag "ufo" i tunga avdelningen, ensam tjej bland en massa killar.... eller, jag såg två tjejer till men de verkade mest vara där för att beundra sina pojkvänner/sambos och göra lite rumpövningar. Ja, alla tränar som de vill men jag undrar ofta varför det inte är fler tjejer som tränar tungt!

Jag har för övrigt bestämt att den här ledigheten får jag lov att skrota runt i träningskläder precis så mycket jag vill. I dag i nyinköpt underställströja från Stormberg (jag köpte en till Joakim i julklapp och var tvungen att ha en till mig själv också), tights och mina tunna vindbyxor från Röhnisch. Och ett par fantastiska raggisar jag hittade på Netto - yllestrumpa på utsidan, fleece på insidan och bäst av allt: med antihalkpluppar, typ sockiplast, på sulorna :-) Vi fortsätter chilla lite till innan det är dags för nästa omgång julfirande hos mina föräldrar om några dagar. Hoppas alla ni som läser har haft en fin jul och att ni också har tid att chilla!

1 kommentar:

Nellie - the Flying Hippo sa...

Det låter som en riktig toppenjul! De där Rönish-byxorna är mina favoriter, superbra att dra på över ett underställ och vips känner jag mig sportigt snygg. 😃