måndag 8 december 2014

Långhelg i stora utlandet

Ja, jättestora utlandet har vi varit i. Vi åkte hemifrån vid fem i lördags morse, parkerade bilen i Göteborg och tog färjan till Frederikshavn i Danmark. Där hade vi stämt träff med min familj för en trevlig spa-helg.

När vi kom fram var vi hungriga på lunch och jagade upp ett bra lunchställe - något slö servis men väldigt bra mat! Vi kom tillbaka och kunde checka in på hotel Jutlandia som var vårt hem under helgen. Mina föräldrar hade köpt en deal med två övernattningar, båtresa och spa på Læsø utan för Frederikshavn och en julbuffé. Julbuffén gick av stapeln på lördag kväll och var väl ärligt talat ingen höjdare. Medioker - helt okej men inte särskilt fantastisk. Rummen var hotellets ekonomirum - stora fräscha rum med en toalett och ett badrum med både dusch och badkar. Inte nyrenoverat precis, snarare var badrummen oförändrade sen slutet på sjuttiotalet och möbleringen från nittiotalet, men väldigt rent och fräscht och det var absolut okej. Frukostbuffén var betydligt bättre än julbordet.

I går åkte vi färja (det gungade...) till lilla Læsø där vi var inbokade på Læsø Kur. En speciell upplevelse. Man har byggt om en gammal kyrka till spa. En simbassäng, utomhus bubbelpool, vattenfall, bastu, ångbastu, isvak och så saltbaden eftersom ön är känd för sin saltproduktion. Det fanns två saltbad med 12% salt och ett med 30% salt. Speciell upplevelse! Saltet svider i alla småsår (men de läker snabbt sen!) och så flyter man som en kork utan att ens anstränga sig. I 30% salt vilket är ungefär som Döda Havet så ligger man och flyter obekymrat ovanpå och det är nästan svårt att sätta ner fötterna!

Kvällen tillbringades i Frederikshavn där vi landade in på en hyfsad fiskrestaurang där kocken dock hade lite otur med överstekt fisk men efterrätten var fantastisk och fina lokala havskräfter är goda men svårskalade.

Efter lite morgonshopping (danskt julöl) satte vi oss på båten, åt en otroligt dålig lunchbuffé och satt sen och slappade och läste böcker. Sen var det full karriär på E6 och vi var hemma vid halv sju till glada katter och matkassar levererade på tröskeln. Nu laddar vi för ny vecka!